امروز سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۱
کد خبر: ۱۲۵۹
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۶
 گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس غلامعلی حدادعادل عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که به منظور دیدار و گفت‌وگو با برخی از مسئولان سیاسی چین درباره آخرین تحولات فی‌مابین و همچنین بازدید از مراکز اقتصادی، صنعتی و فرهنگی کشور به چین سفر کرده است بعداز ظهر امروز به وقت پکن با آقای وانگ وزیر بین‌الملل حزب کمونیست چین دیدار و گفت‌وگو کرد.

حدادعادل که محمدحسین صفارهرندی دیگر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و برخی از کارشناسان وی را در این دیدار همراهی می‌کردند ضمن تشکر از دعوت انجام گرفته اظهارداشت: روابط ایران و چین دارای سابقه‌ای طولانی است و ما امروز شاهدیم که در جهت تقویت آن گام‌های موثری برداشته می‌شود.

مشاور عالی رهبر معظم انقلاب بر همین اساس به سفر چند روز پیش محمدجواد ظریف به چین اشاره و تصریح‌کرد: هم‌اکنون نیز یک هیأت اقتصادی مهم چینی در ایران حضور دارند.

وی در ادامه سخنان خود با تاکید بر اهمیت نقش چین در مذاکرات 1+5 افزود: چین در سال‌های سخت تحریم متفاوت از خیلی‌ها سعی کرد در کنار ایران باشد و حافظه تاریخی ما حضور این کشور را فراموش نخواهد کرد.

حدادعادل با بیان اینکه گرچه رفع تحریم‌ها هنوز عملیاتی نشده است، اضافه‌کرد: اما امیدواریم چین چنانچه تحریم‌ها برداشته شد همچنان با رویکردی موثرتر به عمق روابط خود با ایران بیفزاید.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه امروز بسیاری در دنیا منتظرند سیاست ایران را رصد کنند، یادآور شد: در این راستا حتی شاهد حضور هیأت‌های مختلفی از اروپا در ایران هستیم اما نکته مهم آن است که اصول سیاست خارجی ما پس از مذاکرات تغییر نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه مشکلات ما با آمریکا کماکان پابرجاست، تصریح کرد: روابط اروپا گرچه بهبود یافته اما بعید به نظر می‌رسد پایدار و یکنواخت باشد.

حدادعادل با تاکید براینکه امروز اگر سران بعضی کشورها به ایران می‌آیند برای بهبود روابط است، یادآور شد: این در حالی است که تعامل ما با چین برای توسعه و تعمیق روابط است و این یک رابطه استراتژیک به شمار می‌رود.

مشاور عالی رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه چین برای توسعه بیش از پیش خود به انرژی نیاز دارد، گفت: ایران می‌تواند منبع مهم انرژی چین باشد، در عین حال ایران می‌تواند مطمئن‌ترین تامین‌کننده هم محسوب شود چراکه خیلی از کشورهای منطقه حاکمانی تحت تاثیر آمریکا دارند که چنانچه آمریکا بخواهد چین را تحت فشار قرار دهد در خدمت او خواهند بود اما ایران همانطور که در 37 سال اخیر نشان داده زیر بار زورگویی آمریکا نمی‌رود و می‌تواند شریکی قابل اعتماد برای چین محسوب شود.

وی بر همین اساس رفع نیازها را دوطرفه دانست و یادآور شد: ایران نیز به دلیل قرار گرفتن در مسیر توسعه نیاز به سرمایه‌گذاری‌های علمی و صنعتی دارد که این مهم می‌تواند با حضور جدی چین محقق شود.

حدادعادل با بیان اینکه برای ما چین کشوری است که خود برای ملتش تصمیم می‌گیرد، افزود: پس برای ما چنین شریکی از نظر منطقی اهمیت فراوانی دارد، چنانچه تحریم‌ها لغو شود چین می‌تواند نقش عمیق‌تری ایفا کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه در ایران با تغییر دولت‌ها و حتی جناح‌ها در مجلس اصول سیاست خارجی عوض نمی‌شود، تصریح‌کرد: البته ممکن است بعضی در داخل یا خارج تصوراتی داشته باشند اما تعیین اصول کلی با رهبری است.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید براینکه سیاست درهای باز در چین تقریبا مقارن انقلاب ایران بود، ادامه داد: مردم ایران در اولین کلمه شعار خود در انقلابشان به استقلال تاکید داشتند و برای آن تاوان سختی دادند که شهدای جنگ تحمیلی علیه ما از آن جمله‌اند.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس یادآور شد: در چهل سال پیش این آمریکا بود که سطح رابطه ایران با چین را به شاه دیکته می‌کرد اما ایران امروز مستقل است و به دنبال شرکای مستقل هم خواهد بود، چین برای ما چنین شریکی است و ما انتظار داریم چین سهم بیشتری در سرمایه‌گذاری داشته باشد، به طور مثال در پروژه جاده ابریشم اهمیت آن برای چین موقعی به ثمر می‌نشیند که منطقه با ثبات و امن باشد.

وی همچنین گفت که با توجه به سیاست آمریکا در ایجاد بی‌ثباتی در منطقه آن هم برای حفظ سلطه خود انتظار می‌رود چین در مقابل این سیاست فعال‌تر عمل کند و البته این به معنی ورود نظامی نیست بلکه اتخاذ سیاست‌هایی می‌تواند در جهت ثبات در منطقه موثر باشد.

حدادعادل در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: در برجام نیز نقش همکاری چین در نیروگاه اراک مهم بوده و می‌تواند در روابط دو کشور موثر باشد.

به گزارش فارس، آقای وانگ وزیر بین‌الملل حزب کمونیست چین نیز در این دیدار ضمن خوشامدگویی به وی و هیأت همراه بر اهمیت نقش مجمع تشخیص مصلحت نظام در سیاست‌های کلی نظام ایران تاکید کرد و اظهارداشت: ما به دنبال تحکیم روابط خود با ایران هستیم و این دعوت و مذاکره را در همین راستا می‌دانیم.

وی با بیان اینکه اکنون چشم‌ها در دنیا به ایران دوخته شده است، گفت: ما نیز به عنوان یک دوست می‌خواهیم از نظرات شما مطلع شویم.

وزیر بین‌الملل حزب کمونیست چین همچنین خطاب به حدادعادل اظهار داشت: من از سخنان شما احساس خوبی دارم؛ به نظرم مشترکات فراوانی بین ایران و چین وجود دارد از جمله صلح و دوستی بین ایران و چین و تاریخ قوی که در پشت سر هر دو کشور قرار دارد.

وانگ تاکید کرد: تحولات در چین در جهت عدالت و رفاه مردم بوده و در این مسیر به دنبال تعمیق روابط خود با همه کشورها از جمله ایران هستیم.

وی با تاکید بر اینکه کشورهای غربی و آمریکا از توسعه و بزرگ شدن چین در دنیا نگرانند، تصریح‌کرد: به ویژه آمریکا که به فکر مهار چین در آسیا و اقیانوسیه است؛ امروز کشورهای همسایه ما به خاطر فشار آمریکا نگران شده‌اند اما ما به چیزی جز پیشرفت و توسعه و رفاه و عدالت مردم فکر نمی‌0کنیم.

وزیر بین‌الملل حزب کمونیست چین ادامه داد: فردا رئیس‌جمهور چین به آمریکا سفر می‌کند و به آنها پیام خواهیم داد که به دنبال صلح جهانی هستیم حتی نمی‌خواهیم میان ایران و آمریکا درگیری باشد اما نباید زیر سلطه آنها هم برود.

وی با بیان اینکه ما به دنبال توسعه هستیم ولی به سیاست داخلی دیگر کشورها کاری نداریم گفت: در سال‌های فشار تحریم بر ایران هیچ وقت چین موافق این شرایط نبوده و امیدواریم با به سرانجام رسیدن برجام سطح روابط با ایران بالاتر رود.

وانگ در ادامه اضافه‌کرد: ما آماده‌ایم تا در ارتباط با مجمع تشخیص مصلحت نظام و البته با جناب عالی که از شخصیت‌های اثرگذار و دانشمند ایران هستید به مبادله تجربیات بپردازیم.

وزیر بین‌الملل حزب کمونیست چین در پایان ضمن تحسین سخنان حدادعادل خاطرنشان کرد: امیدوارم با این وجوه بالای مشترک فی‌مابین شاهد همکاری‌های بیشتری باشیم.

به گزارش فارس، در پایان این دیدار حداد عادل یکی از صنایع دستی ایران را به وی هدیه داد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها