امروز چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۰
کد خبر: ۱۲۴۸
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۲
سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری هشتاد و پنجم خود با رسانه ها درباره مسایل روز دستگاه قضایی و پرونده هایی مانند زمین خواری، دریاخواری، بابک زنجانی، سعید مرتضوی و مدیرعامل سابق بانک صادرات (جهرمی) توضیح داد.

این بار نشست خبری غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضاییه و معاون اول رئیس این قوه بلافاصله با سئوالات خبرنگاران آغاز شد. البته در بین توضیحات اژه ای، یکی از خبرنگاران از پافشاری او بر قانون، ذوق زده شد و با صدای بلند گفت: شما باید رئیس جمهور شوید تا قانون در این کشور اجرا شود!

معاون اول دستگاه قضا درباره پرونده حمیدرضا بقایی معاون اجرایی محمود احمدی نژاد در پاسخ به خبرآنلاین گفت: قرار بازداشت موقت ایشان تمدید شده و او آزاد نشده و در زندان است.

جدول خلاصه پرسش و پاسخ نشست خبری هشتاد و پنجم سخنگوی قوه قضاییه:

خلاصه پرسش

 

خلاصه پاسخ

پرونده بازداشت آقای بقایی، معاون محترم رئیس جمهور سابق به کجا رسید؟

 

بیان جزئیات را معذورم. هنوز ایشان بازداشت است و قرار بازداشت موقت ایشان تمدید شد. برخی از مطالب که ایشان چند میلیارد به خارج برده، صحت ندارد. اصلا در پرونده چنین مسایلی مطرح نیست. اگر از لحاظ قانونی معذور نبودم شخصا بدم نمی آید اینها گفته شود.

قضیه موسسات مالی و اعتباری میزان و پدیده شاندیز که تبدیل به معضلی چند وجهی شده و از مسایل مالی فراتر رفته قرار است چه زمانی اصلاح شود؟

 

قوه قضاییه مگر می تواند در پرونده ای که چندین جنبه قضایی، سیاسی و اجتماعی پیدا کرده به تنهایی ورود کند. امکان ندارد همه اینها را قوه قضاییه بتواند رتق و فتق کند. در استان و در 

یک بخش هم قوه قضاییه است که عضو آن ستاد مقامات قضایی استان است. هر جا لازم باشد پرونده ای تشکیل می شود. امما همه بحث قضایی نیست. یک مطلب نیز مردم توجه کنند اینها پولشان را سپرده اند و بهره بالایی 

گرفته اند و پولشان را اضافه کرده اند. بدون اینکه ببینند این معتبر است یا نه. یک بخش نیز الان آماده اند سرمایه گدذاری کرده اند و ملک خریده اند و به رکود بازار خورده اند و میزان سهم آنها مشخص نیست. قیمت را قوه قضاییه باید تعیین کند؟ نه! قیمت سهمی یک از شرکتها به صورت کاذب و حبابی ظرف مدت کوتاه به ۱۲ هزار تومان رسانده اند. افراد امیدوار شده اند قیمت سهام ما ۱۲ هزار تومان است و این چیزی نیست که قوه قضاییه بتواند به تنهایی حل کند. هم وزارت کشور مسئول شده و هم استاندار ستاد تشکیل شده و تلاش می شود سرمایه و سپرده مردم از بین نرود و بعد هم ساماندهی شود مسایل خلاف و قابل اصلاح جمع و جور شود. موسسه میزان، اعضا بازداشت شدند ولی همه کسانی که سرمایه گذاری کردند به پولشان می رسند؟ نه، کسانی به این موسسات پول گزاف داده اند و توجهی به عواقبش ندارند. قوه قضاییه برای فرد متخلف و مجرم برخورد می کند ولی متولی سایر مسایل قوه قضاییه نیست. امیدواریم مشکل مردم بیشتر نشود. 

تصرفات از زمین خواری به دریاخواری در کیش و بندرعباس و قشم رسیده. اقدام شما چیست؟

 

درباره مسایل محیط زیست و منابع طبیعی و دریا و سواحل آن و حریم رودخانه ها، مکرر صحبت شده. در مرتبه اول امیدواریم مسئولان اجازه این تعرض را ندهند. اگر تعرضی شد تا جایی که جزء اختیارات خود است جهت رفع تعرض اقدام کنند یا در زمان خودش موضوع را به دستگاه قضایی منعکس کنند. قوه قضاییه نیز به شدت نسبت به این موضوع حساس است. دادستانها نیز به وظایف خود عمل می کنند. یادآورمی شوم برخی طرحها و مصوبات دستگاه ها نسبت به این موضوعات وجود دارد. مثلا طرح یک دستگاه رسمی اجرایی روی آن است. مسئول بعدی می گوید این طرح غلط است. باید این مجوز و طرح به صورتی ابطال شود. اگر هم مطابق با مقررات است باید مصوبه ای باشد ونمی توان سلیقه ای عمل کرد. در دو مورد از این موارد، پرونده قضایی تشکیل نشده و سابقه ای هم ندارند. در دو مورد نیز نه در این مصداق، اما در آن مناطق از مدتها دو پرونده مطرح و در حال رسیدگی است. یک مورد نیز طرح است و این اختلافی است تا ببینیم این طرح قبول یا ابطال می شود.

دو صنف دلالان  مسکن و خودرو باعث گرانی می شوند. اقدام قوه قضایی در این باره چیست؟

 

به نظر نمی رسد دو صنف را به این ترتیب محکوم کنیم. ممکن است در هر صنفی فرد متخلف و خاطی باشد ولی اینکه بگوییم دو صنف خلافکارند، شاید صحیح نیست. تورم و مشکلات اقتصادی راد نمی توان گردن این دو صنف گذاشت و حرف صحیحی نیست. اگر در این زمینه مشکلاتی است، باید آسیب شناسی و اصلاح شود. مصادیقی اگر دارید مطرح کنید.

آیا ترکان اعلام کرده بابک زنجانی هنوز همکاری نمی کند. آخرین اقدام در این زمینه چیست؟ علنی بودن دادگاه چه می شود؟

 

هیچ کس حق ندارد ولو به یک متهم، توهین کند. برخی مطالب که این روزها از تریبونها از سوی مسئولان نسبت به متهمان گفته می شود، صحیح نیست و اگر این متهمان شاکی شوند، گویندگان قابل تعقیب هستند. گفته شده ممکن است کسانی بخواهند ایشان را بکشند. این حرف ناصحیح و تشویش اذهان عمومی است. نکند کسانی که این حرفها را می زنند چنین قصدی را دارند. از ابتدا القا می کنند و چنین قصدی را دارند. در سیستم اطلاعاتی و قضایی این حرف زده نشده. کسانی که این حرف را می زنند، تشویش اذهان عمومی است. دادستان حتی می تواند مدعی این افراد شود. اگر هم خودشان قصد دارند و می خواهند فردا اتفاق افتاد، ذهنها را متوجه کس دیگری کنند. نمایندگان محترم نیز به قوانین واقفند. تشخیص علنی یا غیرعلنی بودن محکمه با قاضی است. حتی اگر دادگاه علنی باشد انتشار مطالب آن متاسفانه با وجودی که من مدافع انتشار اخبار دادگاه های علنی هستم، اجازه داده نمی شود تا زمانی که حکم قطعی شده باشد. درباره اموال نیز از سوی متهم وکالت به شرکت نفت داده شده.

برخی از افراد در سیستمهای دولتی هستند و علیه شرکای سابق خود در شرکتهای خصوصی سواستفاده رسانه ای می کنند. نظر شما در این باره چیست؟

 

اگر سواستفاده از جایگاه و موقعیت حقوقی شان باشد و سمتی که یافته اند و شرکت شاکی باشد، قابل تعقیب باشد. اگر هم شرکت شاکی نباشد و این سواستفاده از موقعیت خود کرده، یا جرم است که دادستان وارد می شود. اگر هم تخلف باشد، هیات های رسیدگی به تخلفات اداری دنبال می کنند.

اخیرا ۳۰۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز کشف شده. چه تعداد پرونده تشکیل شده؟

 

آمار مستقیم را وزارت نیرو اعلام می کند. این که چاه غیرمجاز همه ش صاحب قدرت باشد، اینطور نیست. ممکن است فردی چاه غیرمجاز زده و مکنت و قدرت هم ندارد. بله، پرونده هایی در سال اخیر سال قبل که خشکسالی بود، این چاه های غیرمجاز به تشخیص وزارت نیرو، تعداد قابل توجهی پرونده تشکیل شده و بعضا پلمب شده و برخی پر شده. برخی موقت تعطیل شده و برخی برداشت اصلاحی داشتند.

فعالیتهای موسسه بدر طوس بدون مجوز با خرید ملک در مقابل دریافت وجه با سود ۲۲ درصد می کند. آیا دادستانی بر اعمال این موسسات نظارت می کند؟

 

درباره تعاونی های اعتبار اعتقاد داریم مسئله و مسئولیت اصلی بر عهده بانک مرکزی است. درست است زمانی اینها مجوز از بانک مرکزی نگرفته اند و از تعاونی اعتبار گرفته اند. ولی وقتی درباره امور پولی دخالت می کنند و هم نسبت به مشکلاتی که بر خلاف مجوزهای خود دارند، کار شبه بانکی می کنند، باید بانک مرکزی اقدامات عاجل کند. قوه قضاییه نیز حاضر به همکاری است. بانک مرکزی نیز در ماه های اخیر جدی وارد شده. لیکن تعداد سپرده گذاری در موسسات زیاد است. اینها برخی پولها را تبدیل به ملک کرده اند و ملک قابل فروش نیست. بانک مرکزی نیز در کارگروه مربوطه دارد ساماندهی می کند. لیکن با توجه به تعداد و سپرده و کمبود نقدینگی، کاری نیست بشود ظرف یکماه و دوماه به پایان برد. 

سخنرانی حضرت آقا یکماه و نیم پیش درباره بورسیه ها بود. اقدام عملی قوه قضاییه چه بود؟

 

دو مسئله است که یکی تعداد قابل توجهی در کمیته بورس اعلام شد مشکلی ندارند و در اول سیاسی کار شد. تعدادی نیز گفتند مشروط به دادن پول، تحصیلات خود را ادامه دهند. تعداد معدودی نیز شرایط نداشتند و بورسیه طبق قانون نبوده و نمی توانند ادامه دهند. یکی مسایلی که آن روزها از طریق مسئولان وزارت علوم و برخی رسانه ها اعلام شد. کسانی نیز فضاسازی کاذبی کردند و انگشت اتهام را متوجه اشخاص خاصی کردند. اوایل نیز گفتیم کسی شکایت کند قابل رسیدگی است. در دادسرای تهران نیز شکایات مطرح شده. این شکایت ارجاع به بازرپرسی شده، ولی از جهتی که بورسیه دارای شرایط هستند یا نه، دستگاه قضایی تصمیم نمی گیرد. وزارت علوم و کمیته مربوطه تصمیم می گیرد و اگر کسی درباره بورسیه مطلب  دارد از آن طریق اقدام می کند.

در البرز تعدادی از معلولان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. پرونده تشکیل شده؟

 

بله، دو نفر در این ارتباط بازداشت هستند و چند نفر تحت تعقیب هستند و پرونده در حال رسیدگی است. اینها در ابتدا، در حد بازداشت تشخیص داده نشدند. تحقیقات بعدی مشخص کرد تقصیر اینها بالاست و منجر به بازداشت شد.

امضاهای طلایی در حوزه زمین خواری یا دریاخواری یا کوهخواری و واردات خودرو دیده می شود. راه برخورد با این افراد چیست؟

 

فسادی که به بار می آید یک طرف مشتری و کسی است که زیاده خواه است. طرف دیگر کسانی هستند که به او کمک و مساعدت می کنند. اگر کسانی در دستگاه های حکومتی نقش دارند، مقصرتر از دیگران هستند. فرد مسئولی که این موافقت اصولی را بدهد و با زد و بند موافقت می دهد، این فرد مستحقتر از مجازات است. گاهی به دلیل موانع بروکراتیک فرد نمی تواند کار خود را انجام دهد و متوسل به خلاف می شود. وقتی فردی به حق خودش قانع نیست و غیرقانونی رفتار می کند. اینها تا حد زیادی کارشناسی شده. اگر ما افراد فاسدی که زیاده خواه است و قانون را برنمی تابد و عالما و عامدا حق دیگران را ضایع می کنند، محاکمه علنی کنیم، بسیار بازدارنده تر از حبس و مجازات نقدی است. این را دنبال هستیم. اصلاح سیستم اداری و اجرایی نیز راه دیگری است. اگر این سیستم را اصلاح نکنیم و موانع را رفع نکنیم تخلفات به وجود می آید. سیستم بانکی را همه دولتها می گویند باید اصلاح شود. نمی شود فقط با برخورد قضایی جلوی مفاسد را گرفت. در منطقه گردشگری حیران، از سال ۸۲ ساخت و ساز داشتیم. حدود ۵۰۰ ساختمان ساخته شده، عمدتا مسکونی و ویلاست. از این ساخت و سازها ۳۲ مورد مجوز ندارد، الباقی همه مجوز دارد. برخی از مجوزها ۱۵ امضا دارند و ۱۵دستگاه ساخت و ساز را تایید کردند. ما مصمم به برخورد با خلاف هستیم و معاونت پیشگیری قوه قضاییه نیز فعال است ولی در برخی از موارد چون مجوز دارد نمی توان برخورد قضایی کرد. تعداد زیادی حکم قلع و قمع اجراشده که قابل اجرا نیست. از استان البرز هم شروع شده که با کسانی که مجوز غیرقانونی دادند برخورد می شود و ۹ نفر از مسئولان اجرایی که مجوز خلاف مقررات داده بودند، دادستان آنها را احضار کرده و برایشان پرونده تشکیل داده است. همین امر در جاهای دیگر هم توسعه می یابد و خلاف مقررات اگر کسی مجوز داده باشد با آنها برخورد می شود.

یکسال است از نامه شما به وزیر ارتباطات درباره فیلترینگ می گذرد. برنامه قوه قضاییه برای این موضوع چیست؟

 

آن موقع که نامه نوشتم رئیس کارگروه تشخیص مصادیق مجرمانه فضای مجازی بودم. در این کارگروه ۶ نفر از دولت و یک نفر از شورای انقلاب فرهنگی و یک نفر از دستگاه قضایی که دادستان کل کشور و رئیس کارگروه است. ۷ رای نزدیک به هم هستند. اعتقاد ما بر این بوده و هست که تلاش شود از فضای مجازی مردم استفاده خوب کنند و هم از فساد در این فضا جلوگیری شود. وقتی نامه نوشته شد، آقایان گفتند فرصت بدهید. فرصت داده شد تا مصادیق مجرمانه پالایش شود. این مدت یکی دو بار تمدید شد و گفتند ما هنوز نتوانستیم ولی در تلاش هستیم و هزینه زیادی می کنیم پالایش هوشمند کنیم. الان دیگر در آن کارگروه نیستم و از جزئیات خبر ندارم. امیدوارم با شروع مجدد شورای عالی فضای مجازی مسئولان جهت سیاستگذاری در موضوعات فضای مجازی، اقدام کنند.

در پروژه جزیره کیش به نام گلشهر، تشکیل شد و زمین ۱۰۰۰ میلیاردی به ۴۰ میلیارد تومان فروخته شده. این پرونده شده؟

 

پرونده تشکیل شده و در جهت اصل مبلغ اختلاف فاحش بین مبلغ واقعی زمین و پرداختی بوده. مبلغ نیز در مدت زمان بسیار طولانی قرار است پرداخت شود. پرونده به دادگاه رفته و در حال رسیدگی است.

پرونده مدیران بانک در موضوع فساد ۳هزار میلیاردی مطرح است. چرا به این پرونده رسیدگی غیابی نمی شود؟

 

درباره تتمه پرونده ۳ هزار میلیاردی متهمان متعدد دارد و برخی نیز وقفه به دلیل تغییر قاضی ایجاد شد. رفتن آقای سراج به بازرسی کل کشور پرونده محاکمه غیابی را دچار وقفه کرد. پرونده سنگین است و وقتی قاضی میاید یا وکیل عوض می شود، زمان می برد. الان ۴۵ نفر از مدیرعامل بانک صادرات تا بقیه متهم هستند که با قرار آزاد هستند و در حال محاکمه هستند. همه متهمانی که محاکمه نشده بود در حال محاکمه هستند. ۳ جلسه دادگاه فقط کیفرخواست خوانده شد. به تدریج نیز متهمان دعوت و احضار و محاکمه می شوند. لازم نیست در هر جلسه ۴۵ نفر حضور داشته باشند و به تناسب نیاز، احضار می شوند. 

پرونده ای درباره رئیس دفتری در دادگاه محلاتی که ۱۷ میلیارد تومان رشوه گرفته تشکیل شده؟

 

فردی به عنوان اینکه مسئول دفتر باشد و ۱۷ میلیارد تومان رشوه گرفته باشد نداریم.

درباره سیل اخیر دادستانی نامه ای نوشته، آیا کسی تحت تعقیب قرار گرفته؟

 

اگر چنانچه دستگاه نظارتی مانند بازرسی کل کشور گزارش دهد و کسی را مقصر اعلام کند که به لحاظ کوتاهی او، سبب جرم شده باشد، دستگاه قضایی وارد می شود. درباره سیل چندی پیش، بازرسی کل کشور گزارش داد ولی اعلام جرم نکرد و گفت تخلف صورت گرفته که به دولت اعلام شده. اگر اعلام شود و جرمی واقع شده باشد، دستگاه قضایی وارد می شود. 

در پرونده مرتضوی چرا حکم اجرا نمی شود؟

 

اگر محکوم علیه اعتراض نکند، ظرف ۲۰ روز حکم قطعی می شود و احیانا تا ۲۰ روز می شود به قولی وقت کشی می شود. از زمان ابلاغ اگر ۲۰ روز اعتراض نکند، حکم قطعی می شود. لذا وقت کشی در اینجا به نفع متهم نیست.

چرا برخی از اعضای حزب مشارکت بازداشت شدند؟

 

از بیان جزئیات معذورم. برخی با قرار دیگری بازداشت می شوند و قرار وقتی تامین شد، فرد آزاد می شود. ممکن است تا زمان سپردن وثیقه، یکی دو روز تا آماده شدن مسئله، بازداشت شود. 

پرونده جیسون رضاییان چه شد؟

 

امروز هم پرسیدم. حکم هنوز ابلاغ نشده. دنبال می کردم این حکم امضا شده و ابلاغ نشده. نتوانستم با قاضی صحبت کنم. از زندان پرسیدم گفتند حکم ابلاغ نشده. دسترسی به قاضی نداشتم ببینم حکم امضا شده یا نه.

درباره تبادل آقای جیسون رضاییان این مسئله صحت دارد؟

 

در قوه قضاییه این مسئله طرح نشده و نظری نداریم ولی در برخی محافل این مطالب بیان شده.

آزادی آقای جیسیون رضاییان را تایید می کنید؟ 

 

در بیان جزئیات معذوریم. هنوز در دستگاه قضایی موضوع آزادی موردمطرح نشده ولی در محافل خارج از قوه قضاییه چنین چیزهایی شنیده ام.

پرونده دادستان سابق تهران چه شد؟

 

سه مورد بود. یکی حکم صادر شده. یکی کیفرخواست صادر شده و یکی حکم صادر شده ولی قطعی نشده که امکان اعتراض دارد. نمی  دانم ظرف این ۲۰ روز اعتراض می کند یا نه.

دادگاه بابک زنجانی ۱۱ مهر است یا به تعویق می افتد؟

 

تا الان به تعویق نیفتاده. اگر بعدا عقب بیفتد نمی دانیم. تا امروز با این درخواست موافقت نشده.

درباره نامه خانم عفت مرعشی توضیح بدهید چرا به دادستان ارجاع شده؟

 

مطلبم روشن است و چیز جدیدی ندارم. نخواستم جوابش را بدهم. به دادستان ارجاع دادم لازم دانست جواب بدهد یا پیگیری کند.

کمپین حمایت از آقای طاهری عرفان حلقه، در این باره چه نظری دارید؟

 

قبل از قطعیت حکم مجاز به بیان نیستیم. منتظریم دیوان عالی کشور حکم را نقض می کند و پرونده را بفرستد. یا نقص بگیرد و به همان شعبه بدهد. یکی هم تایید کند. نمی دانیم چه اقدامی می شود. اما این که فضاسازی می کنند مردم توجه دارند و اگر کاذب باشد، نتیجه عکس می دهد. دادگاه رسیدگی کرده و دیوان عالی نیز باید رسیدگی کند ببینیم چه می شود. گاهی فضاسازیها اثر معکوس دارد و قاضی را تحت فشار دادن کار صحیحی نیست. 

یک فعال کارگری به نام شاهرخ زمانی در زندان بوده و حبس ۵ ساله مرخصی به او نداده اند. الان جسدش پیدا شده. دلیل ندادن مرخصی به او چه بوده و اطلاع دارید مرگ او به چه عنوان بوده؟ چون سکته مغزی تایید نشده؟

 

هنوز نظر داده نشده که مرگ مغزی تایید نشده. کسانی که در زندان هستند نیز دچار مشکل می شوند، حتی بیشتر هم ممکن است دچار مشکل شود. مگر افراد آزاد سکته نمی کنند یا مریض نمی شوند؟ ایشان از لحاظ شکل ظاهری، سکته کرده. اما اینکه علت و سبب چه بوده در حال بررسی است و باید پزشک نظر بدهد و مسئولان زندان نمی توانند نظر بدهند. اقدامات قضایی لازم درباره علت سکته در حال بررسی است. درباره مرخصی رفتن یا نرفتن او نیز اطلاعی ندارم. شورای زندان تشخیص می دهد او می تواند به مرخصی برود یا نه. در موارد خاص قاضی یا دادستان می گوید برود مرخصی یا آزادی مشروط بگیرد. ولی نوعا توسط شورای زندان این تصمیمات گرفته می شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها