امروز پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۳
کد خبر: ۱۲۱۱
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۲

روزنامه های پایان هفته، سخنان رهبر انقلاب در دیدار با فرماندهان سپاه را در کانون توجه قرار داده اند. از سوی دیگر، مرگ آیت الله خزعلی و همچنین بررسی برجام در کنگره، از دیگر موضوعات مهم روزنامه های امروز بوده است.

در ادامه می‌توانید روایت تابناک از مهم‌ترین مطالب روزنامه‌های پنجشنبه 26 شهریور ماه را مرور کنید.


«روزنامه کیهان» در ستون اخبار ویژه امروز خود به موضوع خودرو پرداخته است. کیهان در این گزارش با تیتر «زیان 600 میلیارد تومانی کشور از واردات خودرو» می نویسد: «مجوز معاون اول رئیس جمهور برای واردات خودرو بیش از 600 میلیارد تومان به کشور زیان زده است.

به گزارش مشرق، حواشی آزادسازی تردد خودروهای پلاک منطقه آزاد اروند در کل استان خوزستان همچنان ادامه دارد. از شهریور ماه سال گذشته با تصمیم استاندار، تردد خودروهای وارداتی به منطقه آزاد اروند، در کل استان خوزستان آزاد شد و این تصمیم بارها مورد اعتراض گسترده از سوی برخی مسئولان دولتی، مردم، رسانه‌ها، نیروی انتظامی و نمایندگان مجلس قرار گرفته است که نسبت به تبعات اجتماعی و سیاسی و زیان‌های اقتصادی آن هشدار داده‌اند.

عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان در تازه‌ترین اظهارنظر در زمینه تردد خودروهای پلاک اروند در سطح استان خوزستان، توپ ورود بیش از 25 هزار خودروی لوکس و خارجی به استان خوزستان را به زمین اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور انداخته و گفته است: در یک سال اخیر 25 هزار و 100 خودروی خارجی از طریق منطقه آزاد تجاری صنعتی اروند ترخیص و وارد شده است. این خودروها با مجوز معاون اول رئیس جمهوری و براساس قانون مناطق آزاد کشور از شهریور 93 تاکنون از طریق منطقه آزاد اروند وارد کشور شده است.

به گفته خسروتاج، قائم مقام وزارت صنعت، در حال حاضر هر خودرویی که وارد می‌شود چیزی نزدیک به 100 درصد حقوق و عوارض گمرکی و سایر هزینه‌ها را پرداخت می‌کند. اما با وجود این قاعده خودروهای وارداتی به منطقه آزاد اروند فقط با پرداخت 5 تا 10 درصد تعرفه، مجوز پلاک‌گذاری دریافت می‌کنند. بنابراین عدم‌النفع هر تعداد خودروی خارجی که از طریق منطقه آزاد اروند وارد خاک استان خوزستان می‌شود، حدود 90 درصد ارزش آن در شرایط واردات به صورت معمول در سایر نقاط کشور است.

با توجه به این که درآمد دولت از محل تعرفه و عوارض ارزان‌ترین خودروهای وارداتی به کشور (خودروهای چینی) به طور تقریبی 25 میلیون تومان به ازای هر خودرو است، بنابراین حداقل عدم‌النفع کشور از واردات 25 هزار خودرو به منطقه آزاد اروند در یک سال اخیر حدود 625 میلیارد تومان محاسبه می‌شود. البته شایان ذکر است که اکثر خودروهای وارداتی به منطقه آزاد اروند جزو خودروهای لوکس و گران‌قیمت ژاپنی، کره‌ای، اروپایی و حتی آمریکایی هستند که قیمت پایه برخی از آنها حتی از 100 میلیون تومان هم بیشتر است. از این رو، ‌رقم واقعی عدم‌النفع دولت از واردات خودرو به منطقه آزاد اروند در یک سال اخیر مطمئناً بیش از 600 میلیارد تومان است.

در همین ارتباط احمد رستمی معاون پلیس راهور ناجا در خصوص تردد خودروهای پلاک اروند در استان خوزستان در برنامه پایش گفت: تردد خودروهای پلاک اروند در سراسر استان خوزستان غیرقانونی است و استاندار خوزستان صلاحیت افزایش شعاع تردد این خودروها را ندارد.

یادآور می‌شود واردات خودروی خارجی آن هم از نوع خودروی لوکس موجب خروج مبالغ گزاف ارز از کشور می‌شود و در واقع درآمدهای محدود شده نفتی را صرف واردات کالاهای لوکس خارجی می‌کند. در عین حال عدم دریافت عوارض که می‌تواند کمک کسری بودجه دولت باشد به مفهوم جبران این کسری از منابع دیگری نظیر گران‌سازی قیمت برق و آب و گاز و سایر حامل‌های انرژی و انتقال فشار آن بر مردم - به موازات تأمین خودروی ارزان‌تر برای برخی افراد عضو طبقات برخوردار- است.»


«روزنامه آفتاب یزد» در گزارشی با عنوان «برگزاری‌جشن طلاق در‌آنتالیا!» می نویسد: «روزی روزگاری اگر در جراید و محافل صحبت از طلاق می‌شد همگان زبان می‌گزیدند و با "استغفرالله" و "پناه بر خدا" و گفتن "به حق چیزهای نشنیده و ندیده" از زیر بار سنگینی صحبت از نکوهیده‌ترین حلال خدا به طریقی در می رفتند و تا جایی که امکان داشت فرار را بر قرار ترجیح می‌دادند تا مبادا صحبت از طلاق روزی روزگاری خدایی ناکرده دامنگیر خود یا خانواده‌شان شود. کمی گذشت و تابوی صحبت از طلاق در محافل علمی

و تصمیم‌گیری باز شد آن هم به دنبال افزایش طلاق در جامعه و آرام آرام طلاق و ابراز نگرانی بابت آن تبدیل به نقل محافل خانوادگی و فامیلی شد. به مرور زمان و با افزایش آمار طلاق در جامعه هرچه گستره این آسیب پهن‌تر شد دل و جرات مردم هم برای ابراز عقیده بابت آن بیشتر شد. از سوی دیگر، به موازات افزایش طلاق گاهی هم خبرهایی عجیب از ازدواج در جامعه به گوش می‌رسید که پیشترها بنی بشری نه نظیر آنها را شنیده بود و نه حتی به مخیله‌اش نفوذ می‌کرد که روزی روزگاری گونه‌هایی از ازدواج و طلاق در جامعه مد شود که نه عقل و منطق آنها را می‌پذیرد نه عرف. بعد از شکسته شدن کامل تابوی

طلاق در جامعه کم‌کم خبرهای عجیب در حوزه امر ازدواج رخ نمایاند و بسیاری را به این نتیجه رساند که عملا روی سرشان از فرط تعجب شاخ درآمده است. بعد از ماجراهای تامل‌برانگیز مهریه‌های عجیب و غریب؛ از ده راس آهوی وحشی و ۵ هزار مرجان دریایی و چشم‌های آقای داماد!

تازه عده‌ای از خواب زمستانی و سرخوشانه خود بیدار شده و می‌خواستند آستین برای سامان دادن به بازار مکاره مهریه‌های عجیب و سنگین بالا بزنند که "خبر خواستگاری در ایران، مراسم ازدواج در آنتالیا" و استفاده از بالگرد به جای ماشین‌عروس و... آب از لب و لوچه بسیاری از جوانان دم بخت و رویاپرداز اما بیکار و بی‌پول و... به راه انداخت و شد قوز بالای قوز برای دلواپسان -این بار واقعی- حوزه جوانان و خانواده و جامعه که هنوز از پس مشکل قبلی برنیامده بودند، مشکل جدید اضافه شد. از آنجا که سیر مشکلات در جامعه ما زنجیره‌وار به هم متصل‌اند و مشکلی نیامده مشکل دیگری را به دنبال خود می‌آورد در حوزه ازدواج و جوانان نیز همزمان با رشد جت‌وار افزایش طلاق در کشور، خبر از ورود سوغاتی فرنگی به کشور به مسئولان کشور تنها در حد ابراز نگرانی، تلنگری زد؛ سوغاتی که دقیقا 180 درجه مخالف با فرهنگ دینی و اسلامی ماست. پای انواع جدید ازدواج که به زندگی برخی جوانان باز شد ما را بر آن داشت تا باور کنیم که دوره و زمانه عجیب و ناجوری شده و یادی کنیم از روزگارانی که ازدواج برای خود قداست و متر و معیاری داشت اما حالا امروز روی هر نوع رابطه‌ای خلاف قوانین شرعی و عرفی نام ازدواج نهاده و به خورد جوانانی می‌دهند که در تب و تاب روشنفکری و زندگی‌های غربی رفته‌اند فارغ از اینکه بوی کبابی که به مشامشان رسیده بوی کباب نیست بلکه خر داغ می‌کنند. از جمله این نوع روش‌های جدید زندگی من‌درآوردی ازدواج سفید است که این روزها مایه نگرانی بسیاری از آسیب‌شناسان و کارشناسان حوزه اجتماعی شده و به اعتقاد برخی برخلاف نامش نه از ازدواج در آن خبری است و نه اثری از سفیدی و سفیدبختی درآن دیده می‌شود بلکه تماما سیاه است. هنوز هضم این سوغات تازه رسیده برایمان سهل نشده بود که عکس مراسم جشن طلاق همچون پتکی چند صد کیلویی روح و روانمان را به بازی گرفت و ما را روانه جنگ اعصابی کرد که -فارغ از فاجعه ریختن قبح طلاق-در دورانی که دو جوان دم بخت یارای تهیه ساده‌ترین مقدمات یک زندگی دونفره را ندارند عده‌ای جدایی خود را جشن گرفته و میهمان دعوت می کنند، سور و سات به راه می‌اندازند، ماشین گل می زنند و... و در نهایت با یک شمشیر به جان کیک طلاق خود افتاده و تا جایی که توان دارند مجسمه یکدیگر را تکه و پاره می‌کنند و بعد هم زن و مرد را به خیر و میهمانان را به سلامت تا این جدایی خاطره و عکس و فیلمی شود برای دوستان و آشنایان زوجی که تظاهر می‌کنند کم مانده از جدایی و طلاق از هم بال درآورند! بعد از این موضوع صفحات روزنامه ها و سایت‌ها و خبرگزاری ها پر شد از گزارش‌هایی که هر کدام سعی داشتند به نوعی روند رو به رشد مدهای عجیب و غریب در امر طلاق و ازدواج را به مسئولان گوشزد کنند و در حالی این گوشزدها کارساز نشد که اخیرا خبرهایی مبنی بر مفصل‌تر شدنمراسم جشن طلاق و حتی برگزاری آن در آنتالیا به گوش می‌رسد! فاجعه‌ای که مجید ابهری، آسیب شناس و متخصص علوم رفتاری، ضمن تایید وقوع آن نسبت به عوارضش هشدار می‌دهد و تاکید می‌کند که این آسیب در حال همه‌گیر شدن است.»


«روزنامه شرق» در گزارشی به موضوع هزینه دیوارکشی دور مجلس پرداخته و در گزارشی با تیتر «١١ میلیارد تومان هزینه دیوارکشی دور مجلس» به نقل از جسن کامران می نویسد: «من از همان ابتدا که می‌خواستند احداث این دیوار را آغاز کنند، در صحن علنی مجلس تذکر دادم. بنده سؤال کردم علت اینکه قرار است دیواری از ١٢٠ سانتی‌متری عمق زمین تا ارتفاع ١٥٠ سانتی‌متری روی زمین احداث شود چیست؟ چون قرار بود دیواری بتنی از عمق ١٢٠ سانتی‌متری زمین تا ارتفاع ١٥٠ سانتی‌متری روی زمین بنا کنند و چنین دیوار بتنی ٢٧٠ سانتی‌متری‌ دور بیت رهبری هم وجود ندارد. بنابراین باید معلوم شود که چرا تصمیم گرفته‌اند چنین سازه‌ای را دور مجلس بنا کنند. بالاخره هزینه‌ای که قرار شده برای این دیوار پرداخت شود رقم بالایی است. ابتدا قرار بود این شرکت ١١ میلیارد تومان بگیرد و تا عمق ١٢٠ سانتی‌متری زمین هم بتن‌ریزی کند؛ اما چون زمین سفت بود نتوانستند این کار را به همان شکلی که در ابتدا قرار بود انجام دهند و بعد برای اینکه قضیه را جمع کنند و آبروریزی نشود، آمدند و پارچه‌نوشته‌هایی زدند که این طرح «همسان‌سازی نمای مجلس با مجلس مشروطه» است. این دیگر خیلی بدتر از قبل است. چون بالاخره برخی از مردم ما در سال نمی‌توانند گوشت برای تغذیه خانواده‌شان تهیه کنند. یا همین مردمی که به‌صورت خودجوش برای تشییع جنازه شهدا می‌آیند، برای نظام و برای احترام شهدا می‌آیند و در مقابل چشم این مردم، این نوع خرج‌ها، درست نیست.»

همچنین این روزنامه در گزارش دیگری با تیتر «٥٠٠ پرونده زمین‌خواری در گردنه حیران» به موضوع زمین خواری پرداخته است. شرق به نقل از پالیزدار نوشته: «متأسفانه گستره زمین‌خواری خیلی زیاد شده است؛ چند وقتِ پیش در شیراز هم زمین‌خواری اتفاق افتاده بود. هم‌اکنون تجاوز به عرصه و اراضی ملی با استفاده از تغییر کاربری رشد زیادی پیدا کرده است و تغییر کاربری اراضی هم نوعی زمین‌خواری محسوب می‌شود. ضمن اینکه متأسفانه در شرایط فعلی، تعدد و تکثرِ تصرفِ عدوانی در حوزه اراضی ملی و منابع طبیعی نیز دامنه گسترده‌ای پیدا کرده و زیاد شده است. پرونده‌های تخلف در زمین‌خواری گردنه حیران حول‌وحوش ٥٠٠ پرونده است، اما در تعداد محدودی از پرونده‌ها، مقامات دولت قبل نقش داشتند. مقاماتی هم که در ماجرای این زمین‌خواری از آنها نام برده می‌شود، کمتر از ١٠ نفر هستند. پس با عَلَم‌کردن اسم مقامات و سیاسی‌کردن جریانات، موضوعات به حاشیه می‌رود و نه‌تنها به پرونده تخلف مقامات رسیدگی نمی‌شود، بلکه مابقی پرونده‌ها هم در کنار آنها ماست‌مالی می‌شود. پس سیاسی‌کردن موضوعات آفت‌هایی دارد».


«روزنامه قانون» در گزارشی به موضوع بررسی برجام در کنگره پرداخته است. قانون در این گزارش با نام «پنجشنبه سرنوشت!» می نویسد: «انتظار‌ها به آخر راه پرپیچ و خم کنگره رسیده؛ ۱۷ سپتامبر بالاخره فرا رسید. یک هفته پس از رای کنگره به اتمام بررسی برجام در آمریکا و سخنان رهبر جمهوریخواهان حال «میچ مک کانل» رهبراکثریت سنا پس از شکست جمهوری خواهان برای دومین باردرطول یک هفته به منظور کسب آرای لازم برای تصویب قطعنامه‌ای در ردتوافق هسته‌ای ایران، امروز پنجشنبه را برای سومین رای گیری تعیین کرده است. جمهوریخواهان در نشست روز سه شنبه خود بار دیگر از دستیابی به ۶۰ رای لازم برای جلوگیری از پیشبرد طرح توافق هسته‌ای ایران بازماندند. در این رای گیری ۵۶ سناتور از این قطعنامه حمایت و ۴۲ نفر با آن مخالفت کردند. به نظرمی‌رسد شکست جمهوری خواهان برای دومین بارکافی نبوده و برگزاری دومین رای گیری، آخرین اقدام جمهوریخواهان در سنا نیست. این شکست، میچ مک کانل، رهبر اکثریت سنا را که از نتایج بدست آمده ناامید کرده، بر آن داشت تا رای گیری سومی را برای روز پنجشنبه ترتیب دهد. آسوشیتدپرس در این گزارش نوشت: موضوع رای گیری روز پنجشنبه جلوگیری از لغو تحریم‌های ایران از سوی «باراک اوباما» است و جمهوریخواهان، لغو تحریم‌ها را مشروط به به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی از سوی ایران و آزادی اتباع آمریکایی کرده‌اند.


با وجود شکست جمهوریخواهان، میچ مک کانل وعده داده است که در هر صورت این مناظره ادامه خواهد یافت. بر اساس این گزارش، با وجود مانور سیاسی مک کانل درباره این اقدام سیاسی چالش برانگیز که به طور قطع در کارزارهای انتخاباتی و جمع آوری کمک‌های مالی مورد تاکید جمهوریخواهان قرار خواهد گرفت، دموکرات‌ها در رای گیری روز سه شنبه بار دیگر متحد عمل کرده و اجازه ندادند این قطعنامه به تصویب برسد. کنگره تا امروز۲۶ شهریورمطابق با ۱۷سپتامبر مهلت دارد درباره قطعنامه ردتوافق رای‌گیری کندو درصورتی که موفق نشود، دولت آمریکا می‌تواند بدون هیچ منع قانونی این توافق را به اجرا در آورد. هفته گذشته در اولین رای‌گیری درباره ختم بررسی برجام، با وجود اینکه ۴۲ سناتور دموکرات از برجام حمایت کردندومشخص بود که آراي جمهوریخواهان به شدت متزلزل شده است، رهبر اکثریت سنا دستور رأی‌گیری درباره «ختم بررسی» برجام و ارائه آن در سنا را صادر کرد وبا کسب ۵۸ رأی موافق و ۴۲ رأی مخالف، ختم بررسی مورد تأیید واقع نشد.»


«روزنامه اعتماد» در گزارشی با تیتر «آقاي ابوترابي‌فرد منصف باشيد» به انتقادات اخیر اصولگرایان از نایب رئیس مجلس پرداخته است. اعتماد می نویسد: «مرد محبوب همه اصولگرايان حالا ديگر مثل قبل در بهارستان هوادار ندارد. دو هفته مجادله در كميسيون ويژه بر سر توافق هسته‌اي نايب‌رئيس مجلس را به گفتن سخناني واداشته كه چندان به مذاق منتقدان دولت خوش نيامده است. ديروز جمعي از طلاب حوزه علميه قم در نامه‌اي سرگشاده به محمد حسن ابوترابي‌فرد موضع‌گيري‌هاي اخير او را «حاشيه‌سازي» خوانده‌اند و از او خواسته‌اند تا «منصف» باشد. نامه‌اي كه مشخصا در حمايت از سعيد جليلي و اظهارات او در مجلس نگاشته شده است. ابوترابي فرد در سه جلسه كميسيون برجام با رييس سابق تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي كشورمان تبديل به اصلي‌ترين منتقد او شده بود. تا پيش از آن مشخص بود به هر تقدير عده‌اي از نمايندگان در اين جلسات علم انتقاد از جليلي را بر خواهند داشت اما تقريبا هيچكس فكرش را نمي‌كرد كه اين علم را ابوترابي‌فرد بر دوش بكشد. اتفاقي كه شايد حتي برخي اصولگرايان را شوكه كرد. حالا ديگر ابوترابي‌فرد آن چهره مرضي‌الطرفين سابق براي آنها نيست. از همين روست كه نگارندگان نامه سرگشاده به او نوشته‌اند كه «ما شاهد رفتارهاي بعضا بسيارعجيب از طرف جنابعالي در اين كميسيون بوديم. » آنها در نامه خود آورده‌اند: «آقاي ابوترابي‌فرد شما به جاي اينكه به بررسي دقيق برجام كه خواسته رهبري نيز از مجلس مي‌باشد، بپردازيد متاسفانه به حاشيه‌سازي مكرر مشغول شديد. شما اگر اشكال و نقدي به تيم آقاي جليلي داشتيد به عنوان نماينده چندين دوره مجلس وعضو چندين ساله هيأت رئيسه متهم به كم كاري هستيد كه چرا از تيم سعيد جليلي براي گزارش به مجلس دعوت نكرده‌ايد؟ شما اگر واقعا اشكالي به تيم آقاي جليلي وارد مي‌دانستيد پس چرا در اين چند سال سكوت كرديد و تعجب‌برانگيز اين است كه جزو حاميان و مدافعان تيم آقاي جليلي شناخته مي‌شديد. هنوز برخي سخنان شما در آن زمان موجود است كه جهت يادآوري شما تكرار مي‌كنيم. شما در تاريخ ٣١ فروردين ١٣٩١ در حمايت از تيم سابق مذاكره‌كننده، فرموديد: «اين موفقيتي كه مانند پيروزي دفاع مقدس كه در عرصه هسته‌اي مي‌رود در يك سطح برجسته‌اي به دست‌ آيد و شايد هيچ سياستمداري تصور نمي‌كرد، ثمره مديريت درست، ايستادگي و مقاومت و شناخت چالش‌ها و راهبردهاي منطقي و قابل دفاع است... »پيشتر دفاع ابوترابي، ‌ از برجام و البته انتقاد او به سعيد جليلي موضع‌گيري برخي نمايندگان از جمله حميد رسايي، مهدي كوچك‌زاده و احمد اميرآبادي فراهاني را در جريان جلسات به دنبال داشت تا آنجا كه در يكي از همان جلسات غلامرضا تاجگردون در اعتراض به همكاران خود درخواست كرد تا «شأن» نايب‌رئیس مجلس حفظ شود. با اين وجود هنوز تندترين انتقاد از ابوترابي‌فرد را عليرضا زاكاني به نام خود سند زده كه در جلسه با سعيد جليلي گفت كه او به نمايندگان كميسيون برجام «توهين» مي‌كند».

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها