امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۵
کد خبر: ۱۰۶۲
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۸
متن کامل این گزارش با عنوان «24 ماه تدبیر برای تقویت امید» که در اختیار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) قرار گرفته، چنین است:

«این گزارشی است مختصر از 24 ماه تدبیر خدمتگزاران مردم در دولت یازدهم برای تقویت امید به آینده در جامعه. امروز می توانیم با افتخار اعلام کنیم که دولت تمامی تلاش خود را برای بازگشت ثبات و آرامش در اقتصاد، سیاست، اجتماع و فرهنگ ایران مصروف داشت و در این کوشش موفق بود. این رویکرد مبتنی بر تدبیر خردورزانه، به احیای اعتماد مردم به دولت و بازگشت امید به جامعه برای دستیابی به آینده ای بهتر منجر شده است.
در عین حال لازم می دانیم در همین ابتدا، با نهایت خضوع و خشوع اعلام کنیم که آنچه انجام داده ایم بسیار کمتر از آن چیزی بوده که ملت بزرگوار ایران استحقاق آن را داشته اند.

*اقتصاد

امروز به گواه آمارها و گزارش های منتشره توسط مراکز آماری کشور و نیز مؤسسات معتبر بین المللی می توانیم ادعا کنیم که اعتماد مردم به خادمان خود در دولت، حاکم نمودن خرد بر سیاست گذاری اقتصادی و حمایت و همکاری مؤثر همه ارکان کشور باعث شده است تا بی ثباتی حاکم بر اقتصاد خاتمه یابد و ثبات و آرامش به ویژگی اصلی اقتصاد ایران تبدیل شود.
نرخ تورم که در مهر ماه سال 1392 به بیشتر از 40 درصد افزایش یافته بود در تیرماه ماه امسال به 15.6 درصد کاهش یافت. این یعنی نزدیک به 25 واحد درصد کاهش نرخ تورم در کمتر از دو سال تلاش دولت. این یعنی ثبات و آرامش در بازار کالاها و خدمات. دولت مصمم است تلاش برای کاهش نرخ تورم به سطح تک رقمی در سال 1395 را با جدیت ادامه دهد.
در سال های اخیر ، تلاطم در بازار ارز منشأ بی ثباتی و ناآرامی در اقتصاد ایران بوده است. ما موفق شدیم این تلاطم را مهار کنیم و ثبات را به بازار ارز بازگردانیم. توفیق یافتیم شاخص نوسانات نرخ ارز را در سال 93 به میزان 42 درصد کاهش دهیم. در سال گذشته نرخ ارز تنها 3 درصد افزایش یافت.
در سایه این ثبات و آرامش، فضای سرمایه گذاری بهبود یافت و تولید جان تازه ای گرفت. در سال 1393 اقتصاد ایران موفق شد بعد از دو سال رکود، وارد دوره بهبود و رونق اقتصادی شود. خوشبختانه اقتصاد ایران در سال گذشته رشد مثبت اقتصادی را در سطح 3 درصد تجربه نمود. تولید ناخالص داخلی بدون نفت کشور نیز که در سال 1392 رشد 1.1- درصدی داشت در این سال رشدی معادل 2.8 درصد پیدا کرد. رشد سرمایه گذاری نیز که در سال های 1391 و 1392، منفی بود در سال 1393 مثبت شد و به 3.5 درصد رسید. صادرات غیرنفتی کشور نیز در سال 1393 با رشد قابل توجه حدود 19 درصدی به نزدیک به 50 میلیارد دلار رسید.
همانگونه که رئیس جمهور محبوب در پیام نوروزی اعلام کردند رونق پایدار، افزایش صادرات غیرنفتی و ایجاد فرصت های جدید شغلی، اهداف اصلی دولت در سال 1394 هستند. این اهداف بدون کمک همه جانبه و پشتیبانی مردم بزرگوار ایران و تمامی ارکان نظام محقق نخواهد شد کمااینکه در مورد موفقیت هایی که دولت تاکنون به دست آورده نیز جز این نبوده است.
راه حل اصلی بسیاری از مشکلات امروز کشور، نه تنها در عرصه های اقتصادی، بلکه در حوزه های اجتماعی و فرهنگی، شکل گیری اشتغال مولد برای جوانان این مرز و بوم است. راه حل اساسی آن در فراهم آوردن فضای باز و مناسب برای سرمایه گذاری مولد برای مردم و ایجاد فرصت های شغلی از طریق آن است. برای جامعه ما بیکاری تنها یک مشکل اقتصادی نیست بلکه مشکل اقتصادی و اجتماعی و حتی سیاسی و امنیتی است. باید تمامی همت و تلاش خود را صرف گسترش ظرفیت های تولید داخلی کنیم تا این مشکل مهم را حل نماییم.
راهبرد اصلی دولت یازدهم برای رونق تولید داخلی و ایجاد فرصت های جدید شغلی، بهبود محیط کسب و کار و فضای سرمایه گذاری است. در سال گذشته موفق شدیم رتبه ایران در سهولت کسب و کار را از 152 به 130 کاهش دهیم. ما در پی گشایش های جدی تری در فضای کسب و کار هستیم. برای سال 96 دستیابی به رتبه زیر 100 را هدف گذاری کرده ایم.
همچنین در یک اقدام زیرساختی بزرگ، 1855 مجوز کسب و کار که کارآفرینان و فعالان اقتصادی با آن سر و کار دارند، شناسایی شده و بررسی آنها در دستور کار قرار گرفته است. با حذف یا ساده سازی این مجوزها، در فضای کسب و کار تغییرات بزرگی رخ خواهد داد.
در حوزه تجارت خارجی، ظرف 24 ماهی که از عمر دولت یازدهم گذشته، با ایجاد پنجره واحد تجاری فرامرزی، درحال حاضر زمان تشریفات گمرکی از 26 روز به 4 روز کاهش یافته است. بسیاری از اسناد گمرکی اکنون به صورت الکترونیکی تکمیل می شوند و دو دروازه مشترک مجازی گمرکی راه اندازی شده است. سامانه جامع الکترونیکی گمرکی در کلیه گمرکات اصلی کشور استقرار یافته و راه اندازی شده است.
این کوشش ها و اقدامات زیرساختی باعث شده است تا در بخش های مختلف اقتصادی به موفقیت های چشم گیری در 22 ماه گذشته دست پیدا کنیم:

* توسعه دستاوردها در بخش های اقتصادی و زیربنایی

o در بخش صنایع و معادن، که سهم 1.3 درصدی از رشد 3 درصدی اقتصاد کشور به آن تعلق داشته، ارزش افزوده 2.9- درصدی در سال 1392 به ارزش افزوده مثبت و 5 درصدی در سال 1393 تبدیل شد. در زیرگروه صنعت، بیش از 8000 طرح نیمه تمام صنعتی تکمیل شده و مورد بهره برداری قرار گرفت.

o در بخش نفت، تولید نفت از 2.7 میلیون بشکه در روز به 2.9 میلیون بشکه در روز افزایش یافته و صادرات نفت و میعانات گازی از یک میلیون و دویست هزار بشکه در روز به یک میلیون و سیصد و پنجاه هزار بشکه در روز رسید.

o در بخش گاز، در سال 1393 علاوه بر فاز 12 که با ظرفیت پالایشی حدود 75 میلیون مترمکعب در روز در مدار تولید می باشد، فازهای 15 و 16 و 17 جمعاً با ظرفیت پالایشی حدود 120 میلیون مترمکعب در روز به ظرفیت تولید کشور افزوده شد. پالایش و عرضه گاز طبیعی در سال 1393 نسبت به سال 1392 حدود 12 درصد افزایش پیدا کرده است.

o گازرسانی به شهرهای کوچک و روستاها با جدیت در دستور کار دولت قرار دارد. براین اساس قرار است تا میانه سال 96 قریب به 5/2 خانوار جدید به شبکه گاز کشور اضافه شوند و به این ترتیب قریب 95 درصد از کل جمعیت کشور تحت پوشش شبکه گاز قرار خواهند گرفت. گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان نیز امسال تکمیل خواهد شد و مردم بزرگوار این خطه محروم به طور کامل از این خدمت برخوردار خواهند گردید.

o میزان تولید محصولات پتروشیمی در سال 1393 به 5/44 میلیون تن رسید که از این مقدار به میزان 9/15 میلیون تن به کشورهای خارجی صادر شده و 7/16 میلیون تن نیز در بازارهای داخلی فروخته شد. این میزان تولید، نشانگر افزایش 6/9 درصدی تولید محصولات پتروشیمی در سال 1393 در مقایسه با سال قبل از آن است.

o در بخش کشاورزی موفق شدیم:
 تراز منفی تجاری غذایی کشور را از 8 میلیارد دلار در سال 1392 به 4/5 میلیارد دلار در پایان سال 1393کاهش دهیم
 صادرات مواد غذایی را 27 درصد افزایش دهیم
 واردات مواد غذایی را 9 درصد کاهش دهیم
 20 درصد رشد تولید شکر داشته ایم
 خرید تضمینی گندم را از 4.8 میلیون تن به 6.7 میلیون تن افزایش دهیم
 در زمینه گوشت مرغ و تخم مرغ هم اکنون به رکورد خوبی دست یافته ایم. از سال 92 تاکنون هیچگونه وارداتی نداشته ایم. علاوه بر آن در سال گذشته 76000 تن گوشت مرغ و 70000 تن تخم مرغ به کشورهای مختلف صادر داشته ایم که نسبت به سال 1392 در گوشت مرغ 67 درصد و در تخم مرغ 85 درصد رشد داشته است.
 در زمینه گوشت قرمز میزان واردات از 207 هزار تن در سال 1391 به 68000 تن در سال 93 کاهش یافته است و علاوه بر آن در سال 93، هفتصد هزار رأس دام و در سال 94 تاکنون چهارصد و بیست هزار رأس دام زنده سبک به کشورهای همسایه صادرات داشته ایم. کاهش واردات گوشت قرمز و افزایش صادرات دام زنده از کشور در مجموع نشان دهنده آن است که تراز تولید و مصرف گوشت قرمز کشور به سمت صفر میل کرده است و به خود اتکایی بالایی دست یافته ایم.
 تولید محصولات زراعی، شیلات، دام و طیور را 6.6 درصد رشد دهیم
 عملیات آبخیزداری را در سطح 500 هزار هکتار اجرا کنیم
 اجرای طرح های توسعه شبکه آبیاری و زهکشی را با رشدی 171 درصدی در مقایسه با سال 92 به 95 هزار هکتار برسانیم
 اجرای طرح های تجهیز و نوسازی اراضی زیر سدهای مخزنی و بندهای انحرافی را با رشد نزدیک به 800 درصدی به 83 هزار هکتار برسانیم
 روش های نوین آبیاری را با رشدی نزدیک به 250 درصد، در 160 هزار هکتار از اراضی اجرا کنیم

o در بخش آب در این مدت توانستیم
 افتتاح و آبگیری 12 سد مخزنی با ظرفیت تنظیم 485 میلیون مترمکعب و بهره-برداری از 65 طرح شبکه آبیاری و زهکشی در 76150 هکتار در 19 استان برای ارتقای بهره برداری از منابع آب و خاک
 تأمین منابع مالی برای اجرای پروژه های تأمین آب روستایی (مجتمعهای آبرسانی) معادل 500 میلیون دلار که اثرات خوبی در رفع عقب ماندگی آب روستایی دارد.
 احداث 29 نیروگاه برق حرارتی و 9 نیروگاه تجدیدپذیر، جمعاً به ظرفیت 4130 مگاوات، دولت مصمم است که انرژیهای تجدیدپذیر را توسعه دهد.
 تأمین آب شرب شهری و روستایی در 72 شهر و 1750 روستا و واگذاری و بهره مندی مناطق شهری و روستایی از 000ر810ر2 اشتراک جدید آب و فاضلاب که کمک بزرگی به سلامت و رفاه مردم است.
 7 سد در استانهای خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، فارس، گیلان، همدان و لرستان با حجم مخزن 450 میلیون مترمکعب به بهره برداری برسانیم
 جمعیت تحت پوشش شبکه آب شهری را به 99.1% و جمعیت روستایی بهره مند از آب شرب سالم و بهداشتی را به 74% (روستاهای با جمعیت بالای 20خانوار) ارتقا دهیم.
 توسعه استفاده از روش های نامتعارف تولید آب نظیر تولید آب توسط آب شیرین کن ها با مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی را در دستور کار قرار دادیم به گونه ای که (تا پایان سال 1393) 36 طرح تأسیسات نمک زدایی به ظرفیت 125593 مترمکعب در شبانه روز (بالغ بر 45 میلیون مترمکعب در سال) و یک طرح حذف فلزات سنگین با ظرفیت 9000 مترمکعب در شبانه روز، در حال بهره برداری می باشد.
 تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی به عنوان یکی از ضرورتهای مهم در مدیریت بهینه آب با توجه خشکسالی و کاهش ذخیره های آب در کشور را مد نظر قرار دادیم و به میزان 701 میلیون مترمکعب (358 میلیون از طریق انسداد چاه های غیرمجاز و 343 میلیون از طریق جلوگیری از اضافه برداشت چاه های مجاز) و همچنین تغذیه مصنوعی آبخوان ها به میزان 51.22 میلیون مترمکعب طی دو سال دولت یازدهم براین ذخایر افزودیم.

o در بخش حمل و نقل موفق شدیم :
 از 280 کیلومتر خطوط ریلی بهره برداری کنیم و عملیات تراک بندی را درحدود 700کیلومتر از خطوط ریلی اجرا کنیم
 توسعه حمل و نقل حومه ای کلانشهرها از جمله شهرهای اقماری تهران، مشهد و اصفهان
 اتصال راه آهن ایران به ترکمنستان در اینچه برون، سرعت بخشیدن به ساخت راه آهن میانه – تبریز که تکمیل آن زمان سیر قطارها را به شش ساعت کاهش خواهد داد و قزوین – رشت – آستارا به منظور اتصال به آذربایجان با افزایش قابل توجه بودجه های عمرانی و همچنین توافق با ترکیه برای اتصال به راه آهن در مرز بازرگان
 اجرای خطوط دوم، سوم و در برخی جاها چهارم ریلی برای رفع گلوگاه های حرکتی در خطوط ریلی که مجموعاً 2850 کیلومتر در دست اقدام است و تاکنون 1500 کیلومتر آن پیمانکار مشغول کار شده است و سایر خطوط نیز ظرف سه ماه آینده پیمانکار مشغول کار خواهد شد.
 افزایش ترانزیت حمل و نقل ریلی به میزان 56 درصد در سال 93 و 92 درصد در چهار ماهه اول سال جاری
 عقد قرارداد ساخت سه هزار دستگاه واگن باری و صد دستگاه واگن مسافری با صنایع داخلی توسط شرکت های خصوصی ریلی
 کاهش هزینه حق دسترسی به ریل از 57 درصد در سال 92 به 32 درصد در حال حاضر
 توافق با سرمایه گذاری صندوق توسعه ملی به منظور تسریع در تکمیل اتصال شش مرکز استان به شبکه ریلی در کشور
 از 2700 کیلومتر زیرساخت جاده ای شامل 220 کیلومتر آزاد راه، 1500کیلومتر بزرگراه و بیش از 1000 کیلومتر راه اصلی و احداث و ساخت راه های روستایی به میزان 3000 کیلومتر بهره برداری کنیم.
 شاهد رشد 11 درصدی ظرفیت ناوگان دریایی نفتی کشور باشیم
 11 درصدی ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر تجاری رشد یابد
 25 درصدظرفیت جابجایی مسافر دریایی در بنادر تجاری را رشد دهیم و به ظرفیت 5/17 میلیون نفر مسافر برسیم
 عمر متوسط ناوگان هوایی را به میزان 2سال و 8 ماه ( 12 درصد )کاهش دادیم
 علی رغم تمام سختی های تحریم، افزایش 21 فروند هواپیما به ناوگان هوایی طی سال گذشته و کاهش 5/1 سال از سن ناوگان هوایی
 توسعه کانال های عبور ایمن هواپیماها از آسمان ایران به نحوی که روزانه حدود هزار هواپیما از آسمان ایران عبور می کند؛ حال آنکه پیش از این کمتر از 500 هواپیما بود
 مذاکره با تولیدکنندگان هواپیما و انجام توافق های اولیه برای نوسازی ناوگان هوایی پس از تحریم
 علی رغم تمام شکلات میزان مسافر خارجی 10 درصد و مسافر داخلی 2 درصد در سال 92 نسبت به سال 91 رشد داشت.

o در بخش مسکن با تمام دشواری هائی و محدودیت های اعتباری که وجود داشت توانستیم :
 طی دوسال 425 هزار واحد مسکونی افتتاح و 47 هزار واحد مسکونی نیز آماده افتتاح شود. و پیشرفت فیزیکی پروژه های مسکن مهررا از 70 % به 87% در این دوسال افزایش دهیم
 اعطای سالانه 300 هزار فقره تسهیلات در سه سقف 30، 40 و 50 میلیون تومان تا پایان برنامه ششم توسعه و حمایت در طول دوره اجرا: اعطای تسهیلات ودیعه مسکن در سه سقف 100، 150 و 200 میلیون تومان را برنامه ریزی و هماهنگی کردیم
 سالانه 200 هزار فقره تسهیلات تا سقف 150 میلیون ریال به ازای هر واحد برنامه ریزی شد
 سقف تسهیلات خرید مسکن: به منظور تقویت توان خرید سقف تسهیلات از 350 میلیون ریال به 60، 50 و 40 میلیون تومان برای تهران، شهرهای بزرگ و شهرهای کوچک افزایش دادیم
 صندوق پس انداز مسکن یکم : را به منظور افزایش قدرت خرید اقشار متوسط درآمد راه اندازی کردیم و اعطای تسهیلات در سه سقف 80 ،60، 40 میلیون تومانی به ترتیب برای شهر تهران،مراکز استانها و سایر شهر ها با نرخ سود 14 درصد و باز پرداخت 12 ساله کارسازی شد.

o در بخش ارتباطات و فناوری به عنوان یکی از بخش های مهم در افزایش رشد اقتصادی کشور توفیقات خوبی داشتیم :
 284 درصد ظرفیت پهنای باند داخلی را افزایش دادیم
 ظرفیت ترانزیت ترافیک ارتباطی بین آسیا و اروپا را 213 درصد افزایش دادیم
 برقراری رومینگ ملی بین اپراتورهای همراه کشور، اتمام طرح هم کدسازی تلفن ثابت در استان های کشور، افزایش 12 درصدی ضریب نفوذ تلفن همراه، توسعه ارتباطات روستایی با افزایش 787 روستا و ارتباط 4000 روستا به شبکه دسترسی پرسرعت
 موتور جست وجوی بومی را راه اندازی و عملیاتی نمودیم
 فاز اول فیلترینگ هوشمند را با استفاده از دانش و توان بومی به اتمام رساندیم
 7500 میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش فناوری ارتباطات و اطلاعات انجام شد که حدود 2500 میلیارد تومان توسط بخش دولتی و بیش از 5000 میلیارد تومان توسط بخش خصوصی و غیردولتی انجام پذیرفته است.

o در بخش علم و فناوری و توسعه اقتصاد دانش بنیان توانستیم
 برپایه سرمایه گذاری ها و تلاش های انجام شده، مسیر رشد علمی کشور تداوم یافته و ان شاءا... با ورود به پارادایم اقتصاد دانش بنیان، سرعت بیشتری خواهد یافت. از منظر تولید علم، به استناد پایگاه اسکوپوس تعداد کل مقالات در سال 2014 به 39918 رسیده و ایران رتبه اول تولید علم در منطقه و رتبه16 دنیا را کسب نموده است که یک و نیم درصد ازکل تولید علم دنیا را شامل می شود. از نظر سایر پایگاه ها نیز وضعیت کشور به عنوان قطب منطقه ای تولید علم تثبیت شده و رتبه جهانی نیز در همین محدوده قرار دارد و انشاا... با تداوم حمایت دولت از توسعه علمی به ویژه فعالیت های مرز دانش، روند رو به رشد کشور ادامه خواهد یافت .
 در این مدت همچنین چهار پارک علم و فناوری جدید احداث و 154 قطب علمی ساماندهی شده است .
 از تجاری سازی طرح های دانش بنیان حمایت کرده ایم و علیرغم محدودیت شدید منابع در کشور اعتبارات خوبی را به این موضوع تخصیص دادیم و برای تقویت صندوق نوآوری و شکوفائی 1500 میلیارد تومان اختصاص دادیم.

* اقتصاد مقاومتی، بومی سازی و کاهش وابستگی

تمامی اقدامات دولت در حوزه اقتصاد در راستای تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی صورت می گیرد. کاهش وابستگی بودجه به نفت از جمله محورهای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است که با کاهش اتکای بودجه به نفت از 48 درصد در سال 1390 به 1/36 در سال 1393 رسیده و درصد تحقق اعتبارات طرح های تملک دارائی های سرمایه ای و طرح های عمرانی از 38 درصد در سال 1391 به بیش از 70 درصد در سال 1393 افزایش یافته و این در حالی است که این اعتبارات در سالهای 1392 و 1392 به ترتیب 33 و 55 درصد رشد نیز داشته است.
توسعه صادرات غیر نفتی از دیگر محورهای اقتصاد مقاومتی در سال 1393 است که رشدی حدود 19 درصد داشته و در مقایسه با واردات که در همین مدت با رشد 6 درصدی همراه بوده است،
از مثبت شدن موازنه تجارت خارجی غیر نفتی خبر می دهد. علاوه بر این ، جهت گیری واردات نیز به سمت واردات کالاهای واسطه ای و سرمایه ای بوده است.

*افزایش تولیدات صنایع دستی و فعال شدن حدود 2000 کارگاه صنایع دستی جدید و رشد 40% صادرات صنایع دستی به خارج از کشور در سال 93 به نسبت سال 92

همه اندیشمندان و فعالان اقتصادی می دانند که مجموعه مناسبات مدیریت کشور به ویژه در دوران افزایش شدید قیمت نفت بر مبنای اقتصاد نفتی شکل گرفته است و انتقال اقتصاد و مدیریت کشور از اتکا به نفت به سمت اتکا به قابلیت های داخلی و توانمندی های ملی که یک ضرورت بسیار مهم و راهبردی کشور است در سایه مشارکت جدی و آگاهانه همه قوای کشور و با دشواریهای فراوان امکان پذیر خواهد بود. بنابر این، از این فرصت استفاده کرده و همه دلسوزان پیشرفت و تعالی کشور را به یک مجاهده هوشمندانه، جدی و مستمر در ساماندهی مناسبات بر پایه اقتصاد متکی به توان ملی و محصول دسترنج نیروهای ارزش آفرین کشور دعوت می کنیم.
اگر همه فعالان به صورت جدی در این مبارزه واقعی و خطیر مشارکت کنند امید است که بتوانیم این انتقال ضروری را به درستی و سرعت بیشتر انجام دهیم. بسیاری از مطالباتی که این روزها دامن زده می شود ریشه در مناسبات و شرائطی دارد که دولت را به اتکای درآمد های فراوان نفتی به عامل توزیع رانت تبدیل می کند. این وضعیت، قابلیتهای تنظیم گری و سیاست گذاری و تدبیر ورزی خردمندانه از سوی دولت را با محدویت های شدید مواجه می سازد و اداره صحیح کشور را با مخاطره روبرو می کند. در حالی که ما باید به تقویت و اشاعه فرهنگی کمک کنیم که برخورداری ها را در نسبت کامل با تلاش، خلاقیت و کارآفرینی می داند.

* مقابله با فقر، فساد و نابرابری

در چارچوب همین سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری است که بخشی از تلاش دولت به مقابله با فقر، فساد و نابرابری معطوف شده است. دولت مواجهه با سه گانه شوم فقر، فساد و نابرابری را زمینه ساز و مقوم تلاش های خود برای پیشرفت اقتصادی کشور می داند. سوء استفاده های صورت گرفته از اعتماد مردم را شفاف گفته ایم و خواهیم گفت. با هماهنگی با قوه قضاییه با کاسبان تحریم برخورد قاطعانه ای را آغاز کرده ایم که به یاری خدا تداوم خواهد یافت.
ما در مبارزه اصولی با فساد مصمم و جدی هستیم. رویکرد مقابله با فاسدان هر چند که ضروری و مهم است اما اگر با مقابله موثر با زمینه های شکل گیری فساد همراه نباشد موفقیت کاملی نخواهد بود . دولت تدبیر و امید در این مدت علاوه بر اقداماتی که برای رسیدگی به پرونده های کلان و بدحساب بانکی و تخلفات موسسات اعتباری و بیمه ها و پیگیری حقوق ملت از مفسدین اقتصادی داشته است ، آسیب شناسی و اصلاح ساختار نظام بانک و بیمه، مالیات و ارز، گمرک و تجارت، صیانت از اراضی ملی و دولتی و توسعه سامانه های نظارتی، بازنگری در نظام تقنینی و قضائی کشور و اصلاح ساختارهای موجود را نیز به جد در دستور کار خود قرار داده است. گسترش کمی و کیفی سامانه های بانکداری الکترونیک (مانند سامانه شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی (شاپرک)، سامانه بانکداری متمرکز بانک مرکزی (نسیم) و سامانه یکپارچه استعلامات مالی (سیام) ) و همچنین طراحی و راه اندازی سامانه چکاوک جهت ساماندهی فرایند تسویه چک در کشور و جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی از جمله اقدامات مهمی است که در جهت تسهیل امور و ایجاد شفافیت در فعالیت های مالی انجام شده است.
رسیدگی به معضل مزمن و سنگین مطالبات معوق بانکی و وصول مطالبات بانک ها از مشتریان بدحساب کلان از طریق ارائه فهرست اسامی 575 بدهکار بانکی به قوه قضائیه، طرح و بررسی این پرونده ها در کمیته فرادستگاهی بانک مرکزی و تعامل با مراجع قضائی، ثبتی و نظارتی جهت تسریع در وصول آن ها در این دوره؛ کاهش 4/2 واحد درصدی نسبت مطالبات غیر جاری به کل تسهیلات در شبکه بانکی کشور در یک سال اخیر را موجب شده است.
اهتمام به ساماندهی بازار غیر متشکل پولی و ممانعت از فعالیت موسسات اعتباری غیر مجاز و برخورد با موسسات متخلف، ساماندهی صرافی های غیر مجاز و اعلام نظام مند نرخ ارز از دستاوردهای اصلاح نظام بانکی کشور است.
همان طورکه گفتیم راه حل اصلی مبارزه با فقر، گسترش تولید داخلی و ایجاد فرصت های شغلی جدید است. در عین حال نمی توانیم نسبت به مظاهر فقر غذایی، فقر بهداشتی و درمانی، فقر سرپناه و فقر آموزشی بی تفاوت بمانیم.
با طراحی و اجرای طرح توزیع سبد کالا، فقر غذایی را کاهش داده ایم؛ در سال 93 در سه مرحله سبد حمایت غذایی را به مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی ارائه دادیم. این طرح بیش از 3.5 میلیون خانوار با 10 میلیون نفر از اقشار محروم جامعه را تحت پوشش خود قرار داده است.
مطالبات معوق ایثارگران را به مبلغ 1700 میلیارد تومان تامین و پرداخت کردیم.
با اجرای طرح سلامت، کاهش فقر بهداشتی و درمانی را برای جامعه به ارمغان آوردیم. در قالب این طرح تاکنون سهم پرداخت از جیب شش میلیون و صد هزار بیمار بستری از 37 درصد به 4.5 درصد کاهش یافته و میزان ارجاع مردم برای خرید دارو و تجهیزات به خارج از بیمارستان از نزدیک به 100 درصد به 3.2 درصد کاهش یافته، 9 میلیون و 200 هزار نفر تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند، 2.1 میلیون مترمربع از فضای بیمارستانی کشور نوسازی شده و بیش از 30 میلیون ویزیت سرپایی با تعرفه دولتی صورت گرفته است. برنامه پزشک خانواده برای 28 میلیون نفر از جمعیت عشایری و روستایی و ساکنان شهرهای زیر 20 هزار نفر اجرا شده و 1950 خانه بهداشت جدید در روستاها دایر شده و 2225 مرکز به صورت اساسی تعمیر و 3205 مرکز تجهیز شده است.
با تداوم اجرای طرح مسکن مهر و تدوین طرح مسکن اجتماعی کوشش کردیم فقر سرپناه را کاهش دهیم. طی دوسال اخیر، 425 هزار واحد مسکونی افتتاح شده و 47 هزار واحد مسکونی نیز آماده افتتاح می باشد. پیشرفت فیزیکی پروژه های مسکن مهر از 70 % به 87% طی دوسال اخیر اقزایش یافته است. برنامه مسکن اجتماعی از طریق تجمیع امکانات سازمان ها و نهادهای حمایتی آماده اجرا شده است. در قالب این برنامه ظرف مدت شش سال، 750 هزار واحد مسکونی برای استقرار اقشار محروم جامعه ساخته و آماده بهره برداری می شود.
این اقدامات علاوه بر مبارزه با فقر، به گسترش برابری اقتصادی و اجتماعی نیز می انجامد.
در کنار این، دولت با اجرای طرح جامع مالیاتی تلاش کرده است هم از وابستگی بودجه دولت به نفت بکاهد و هم به گسترش عدالت کمک کند. در سال گذشته موفق شدیم میزان تحقق درآمدهای مالیاتی پیش بینی شده در قانون بودجه را به 101 درصد برسانیم و درآمدهای مالیاتی را در مقایسه با سال 1392، حدود 43 درصد افزایش دهیم. این موفقیت ها با جلوگیری مؤثر از فرار مالیاتی صورت گرفته است.
فرار مالیاتی یعنی ظلم به جامعه، ظلم به آنهایی است که مالیات قانونی خود را می پردازند و از این طریق به سهم خود در هزینه های اداره امور جامعه، دفاع از مرزهای کشور و اجرای پروژه های عظیم زیربنایی مشارکت می کنند.
طرح جامع مالیاتی تا پایان سال گذشته، 73 درصد پیشرفت داشته است و با خاتمه آن شاهد استقرار نظام مالیاتی ای خواهیم بود که با الکترونیکی کردن امور کار اظهار، رسیدگی و پرداخت مالیات را برای بخشی از جامعه که به قانون پای بندند آسان و برای آنها که می خواهند با فرار از مالیات از زیر بار پرداخت هزینه های اداره امور جامعه بگریزند، بسیار دشوار خواهد کرد. این یعنی اقدام اساسی برای استقرار عدالت، این یعنی تلاش جدی برای کاهش وابستگی بودجه به نفت، این یعنی کوشش گسترده برای اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی.
البته ما فقط به مقاو م سازی اقتصادی نیاز نداریم بلکه به مقاوم سازی سیاسی و امنیتی، اجتماعی و فرهنگی هم نیازمندیم. در همه این حوزه ها در معرض آسیب پذیری قرار داریم و در همه اینها راهبرد اصلی مقاوم سازی، فراهم سازی زمینه حضور آزادانه مردم در عرصه های تولید و فعالیت است.


*آزادسازی و خصوصی سازی

- در حوزه خصوصی سازی ضمن تداوم کوچک سازی دولت، سهم بخش خصوصی واقعی از واگذاریها را تقریباً دو برابر کردیم. تمام تلاشمان را کردیم تا واگذاریها به شیوه شفاف و رقابتی باشد. 98% از واگذاریها به شیوه رقابتی انجام شده است.
- ایجاد آمادگی کامل برای عرضه سهام به شکل خرد توسط سازمان خصوصی سازی با هماهنگی سازمان بورس و با توجه به شرایط بازار
- بسترسازی و تسهیل شرایط برای سرمایه گذاری بخش خصوصی بالغ بر 5000 میلیارد تومانی در گسترش دسترسی و ارایه خدمات ICT
- حمایت از بخش های خصوصی و نوآوران و متخصصان دانشگاهها و توسعه شتابان طراحی و عرضه انواع برنامه های کاربردی خدمات در شبکه های تلفن همراه (APP) ها
- واسپاری برخی از تصدی گری های دولتی به بخش خصوصی و اصناف ازجمله واگذاری اداره نمایشگاه بین المللی کتاب به تشکل های نشر، واگذاری نمایشگاه رسانه های دیجیتال به بخش خصوصی و برنامه ریزی برای واگذاری سایر نمایشگاه ها و جشنواره ها به بخش خصوصی که در راستای سیاست دولت بوده و به کاهش هزینه ها انجامیده است.
- جذب کمک های خیرین مدرسه ساز تا سقف 8000 میلیارد ریال.
- افزایش تولیدات صنایع دستی و فعال شدن حدود 2000 کارگاه صنایع دستی جدید و رشد 40% صادرات صنایع دستی به خارج از کشور در سال 93 به نسبت سال 92
- مشارکت با بخش خصوصی جهت احیاء، مرمت، بازسازی و بهره برداری از حدود سیصد بنا و مکان تاریخی ثبت ملّی در کشور


* پایداری منابع آب و محیط زیست

- تهیه طرح جامع تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی دشتهای کشور، تعیین ظرفیتهای منابع آب برای شرب، صنعت، محیط زیست و کشاورزی در یکایک دشتهای دارای توان آبی،
- کاهش تلفات شبکه های آب شهری به میزان 3/1 واحد درصد
- تأمین مالی و تسریع در اجرای طرح جامع مهار آبهای خروجی
- راه اندازی صندوق ملی محیط زیست و اخذ اعتبار سالانه به منظور تامین سرمایه اولیه صندوق به میزان 50 میلیارد ریال در ردیف های قانونی بودجه سال جاری
- لغو مصوبه هیئت وزیران در مورد فروش اراضی پارک طبیعت پردیسان به مساحت 275 هکتار
- تدوین نهایی سیاست های کلی نظام در حوزه محیط زیست تصویب آن در 18 بند در مجمع تشخیص مصلحت نظام و ارسال به دفتر مقام معظم رهبری برای ابلاغ نهایی
- جبران خسارات محیط زیستی وارده به افراد حقیقی و حقوقی به میزان 50 میلیارد ریال باقیمانده از سال 91 تاکنون
- تدوین سند راهبردی حفاظت و بهره برداری خردمندانه از تالاب های کشور با همکاری دفتر عمران سازمان ملل متحد
- اجرای طرح توسعه کشاورزی پایدار و آموزش جوامع محلی 40 روستای حاشیه پارک ملی دریاچه ارومیه با وسعت حداقل 30 هزار هکتار با همکاری دولت ژاپن
- اجرای برنامه عملیاتی ملی و منطقه ای برای نجات هامون و اتخاذ سیاست های مشترک با وزارت امورخارجه و پیگیری و اقدام برای رفع موانع آبگیری هامون در سطح استانی و ملی
- اجرای برنامه مدیریت زیست بومی تالاب پریشان، گندمان و کمیجان با هماهنگی مقامات محلی و سازمان های مردم نهاد شهرستان کازرون
- اجرای فاز دوم مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی با همکاری آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (جابکا) و تدوین طرح جامع مدیریت زیست بومی تالاب
- پیگیری و اجرای برنامه های ارزیابی زیست محیطی پروژه های مهم توسعه کشور نظیر طرح های انتقال آب و سدهای بزرگ عبور خط انتقال گاز عبوری از منطقه حفاظت شده دنا، تبعات توسعه در منطقه پارس 3 ، احداث جاده ابر و انتزاع 225 هکتار از اراضی منطقه حفاظت شده گاندو
- بررسی و نظارت بر اجرای برنامه عملیاتی مدیریت پسماندهای عادی در استان ها با تاکید بر استان های ساحلی و شمالی
- تدوین و اجرای برنامه های آموزشی محیط بانان کشور پس از سال ها توقف و اجرای آموزش های محیط بانی برای 791 نفر در قالب دوره های آموزشی کاربردی شبانه روزی به 15 روز در هر دوره


* کاهش آلودگی هوا به ویژه در کلانشهرها

- خروج بنزین غیر استاندارد تولیدی پتروشیمی از شبکه توزیع و جایگزینی کامل بنزین و گازوییل با استاندارد یورو 4 در تهران، کرج، اراک و تبریز
- تهیه برنامه عمل مبارزه با گرد و غبار و کنترل ریزگردها و ارائه به ستاد بحران و اخذ مصوبه دولت
- اصلاح و تکمیل لایحه هوای پاک، تصویب آن در دولت و ارایه به مجلس جهت بررسی و تصویب نهایی


* بهداشت، درمان ، ایمنی و حمایتهای اجتماعی

- در سال 1393 بیش از 6 میلیون نفر در بیمارستان های دولتی بستری شدند.کاهش هزینه هتلینگ و خدمات بستری به این بیماران یک دستاورد کم نظیر در نظام سلامت کشور است. در همین زمینه، فرانشیز یا سهم پرداختی از جیب مردم برای هزینه های درمانی در بیمارستان های دولتی با اجرای طرح تحول سلامت از 37 درصد به طور میانگین به حدود 5/4 درصد کاهش پیدا کرد که این مهمترین دستاورد طرح تحول نظام سلامت بود و برای اجرای این بخش نزدیک به 3 هزار میلیارد تومان پرداخت شد. مهمتر اینکه روابط ناسالم ایجاد شده بین شرکتها و بیمارستان ها و نکات حاشیه ای تهیه وسایل و تجهیزات از بیرون بیمارستان برچیده شد.
- یکی از آرزوهای دیرین مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران، بیمه شدن همه جمعیت کشور بود که خوشبختانه در سال گذشته سرانجام گرفت و طی یک سال قریب به 10 میلیون نفر بیمه شدند. لازم است با همراهی بیمه های تکمیلی، خدمات بهتری به مردم ارایه شود و بتوانیم دغدغه ملت شریف ایران به هنگام بیماری را به حداقل ممکن برسانیم.
- پوشش بیمه ای حدود 2 میلیون واحد مسکونی مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره)
- تعداد اقلام دارویی و مکملها در شبکه بهداشتی کشور افزایش یافت
- انعقاد تفاهم نامه دارویی بیماران خاص و صعب العلاج و اختصاص بیش از 1100 میلیارد تومان و کاهش 20 درصد فرانشیز پرداختی
- در سال گذشته بیش از 480 هزار زایمان طبیعی در کشور به صورت رایگان در بخش دولتی انجام شد
- در زمینه دارو انصافا کارهای ارزنده ای انجام شده، این را کسانی درک می کنند که با این حوزه درگیر بوده اند. قیمت دارو و تجهیزات پزشکی به ویژه از نوع وارداتی تا مرز 30% در دو سال گذشته کاهش داشته است. با شفاف سازی و برگزاری مناقصه های مرکز زمینه های سوء استفاده برچیده شد. واردات دارو 30% کاهش پیدا کرد.
- تجهیزات پزشکی هم در کنار کاهش در قیمت، در دسترس مراکز درمانی قرار گرفتند
- تأمین تبلت جهت دانش آموزان نیمه بینای سراسر کشور به صورت رایگان و توجه و رسیدگی بیشتر به سایر دانش آموزان استثنایی
- برگزاری 950 هزار نفر ساعت دوره آموزش تخصصی مرتبط با ایمنی بهداشت کار
- نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات کار، ایمنی و حفاظت فنی از طریق انجام بیش از 640 هزار مورد بازرسی ادواری و موردی از کارگاهها و بنگاههای اقتصادی مشمول قانون کار
- ارتقای فرهنگ ایمنی و بهداشت کار با برگزاری یک میلیون نفر – ساعت آموزش تخصصی مرتبط
- حمایت اجتماعی از کارگران بیکار شده با پوشش قرار دادن 943ر180 نفر تحت عنوان بیمه بیکاری
- واگذاری 466 میلیون و 656 هزار و 123 سهم ترجیحی به ارزش ریالی 979ر932ر359ر827ر1 ریال به کارگران
- رفع موانع اجرای قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمان
- انعقاد تفاهم نامه و قرارداد با شرکت پست و پرداخت 1000 میلیارد ریال وام ضروری به بازنشستگان و موظفین صندوق بازنشستگی با همکاری بانک صادرات
- اعطای 3700 میلیارد ریال وام ضروری با کارمزد 4% به دو میلیون و 10 هزار نفر از اعضای بازنشستگان
- اجرای طرح حمایت غذایی برای بیش از 10 میلیون نفر از جمعیت هدف دستگاههای حمایتی صندوق بازنشستگی کشوری
- ارتقای امنیت غذایی خانواده های کم درآمد و کاهش فقر غذایی در کودکان
- تامین امنیت غذایی کودکان زیر 6 سال (بهره مندی 300 نفر کودک در روستا مهدها، ارایه سبد غذایی برای 50 هزار نفر کودک توسط سازمان بهزیستی کشور)
- طرح کمک به تامین مسکن معلولین و مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور و واگذاری 45804 واحد مسکونی تا نیمه سال 1396
- انعقاد تفاهم نامه با دستگاههای ذی ربط در راستای ساخت مسکن خانواده های دارای دو معلول و بیشتر
- تصویب لایحه پیشنهادی اصلاح قانون جامع حقوق معلولین
- تصویب لایحه پیشنهادی اصلاحی حقوق کودکان و نوجوانان
- ساماندهی سواحل شمال کشور با تصویب اعتبار 26 میلیارد تومان که منجر به کاهش 50 درصدی غرق شدگان شده است.

* توسعه و ارتقای فرهنگی

- ایجاد فضای مناسب برای فعالیت های فرهنگی، چاپ و انتشار کتاب و تسریع در صدور مجوز برای مطبوعات و نشریات و ایجاد امید در بین نویسندگان و اصحاب مطبوعات و رسانه ها . تنها در سال گذشته 72 هزار عنوان کتاب مجوز انتشار یافته که نسبت به سال قبل از آن 8 هزار عنوان افزایش داشته است.
- ایجاد روحیه نشاط و فعالیت در بین هنرمندان و سینماگران و تحکیم پیوند آنان با نظام جمهوری اسلامی ایران که به عنوان نمونه به بازگشایی خانه سینما، احیای ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی، سامان بخشیدن به بیمه هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران می توان اشاره نمود.
- منطقی کردن یارانه مطبوعات
- تدوین لایحه قانون تبلیغات
- توجه ویژه به فعالیت ها و برنامه های قرآنی در سطح کشور و ایجاد تسهیلات لازم برای مؤسسات و تشکل های قرآنی. تنها در سال 93 حدود 500 مؤسسه قرآنی مجوز فعالیت دریافت کرده اند
- گسترش بهره گیری از فضای مجازی و سامان بخشیدن به رسانه های الکترونیک و بازی های یارانه ای
- بازگرداندن دو محموله اشیای فرهنگی و تاریخی متعلق به ملت ایران از کشورهای آمریکا و بلژیک که پنجاه سال پیش به صورت غیر قانونی از کشور خارج شده بود و پس از رأی محاکم قضایی بین المللی به موزه ملّی ایران بازگشت داده شد . این موفقیت بزرگ فرهنگی برای اولین بار در زمان خدمت یک دولت بدست آمده است .
- افتتاح و بهره برداری موزه بزرگ خراسان و طرح توسعه موزه ملی ایران که ظرفیت نمایش آن به حدود سه برابر گذشته افزایش یافت و برنامه ریزی برای افتتاح و بهره برداری 4 موزه بزرگ استانی در سال 94
- تعیین هیئت امنا از بین فعالان فرهنگی و اجرایی مناطق مختلف برای اداره هشت مکان میراث جهانی و کاخ موزه ها
- ثبت شهر سوخته به عنوان هفدهمین اثر ایران به عنوان میراث جهانی در یونسکو در خرداد ماه 93 و ثبت شهر تاریخی شوش و منظر فرهنگی میمند کرمان به عنوان هجدهمین و نوزدهمین اثر ایران به عنوان میراث جهانی در یونسکو در خرداد ماه 94
- تامین امکانات فنی برای افزایش صیانت از حریم فرهنگی – اجتماعی و سیاسی کشور در شبکه های ارتباطات و فناوری اطلاعات.
- - سرمایه گذاری وسیع در طراحی و تولید ابزارهای زبان فارسی و بهره برداری بیشتر و بهتر از فضای مجازی شامل ایجاد و توسعه موتور جستجوی بومی، نرم افزار ترجمه فارسی و لاتین و ...
- توسعه 914 مرکز فرهنگی هنری ثابت و سیار روستایی به منظور ترویج فرهنگ کتابخوانی و رشد خلاقیتهای هنری توسط کانون پرورش فکری.
- توسعه کتابخانه های آموزشگاهی و کتابخانه کلاسی در مدارس ابتدایی سراسر کشور
- فرهنگ سازی برای استفاده بهتر و نگهداری از آبهای سرزمینمان
- اجرای طرح ارتقای آموزشهای قرآن در کلیه پایه ها به ویژه پایه سوم ابتدایی
- برگزاری کنگره ملی شهدای دانشجو در 31 استان و 110 شهرستان
- برگزاری جشنواره های علمی – فرهنگی: جشنواره های ملی حرکت، فارابی، رویش و همایش ملی پیامبر رحمت(ص) و...
- تدوین آیین نامه کرسی های آزاداندیشی و آیین نامه جدید شورای اسلامی شدن دانشگاهی
- اعزام 91000 دانشجو توسط اردوی راهیان نور به جبهه های نبرد حق علیه باطل
- اعزام بیش از 10 هزار دانشجو به مشهد مقدس
- برگزاری بیش از 400 کرسی آزاداندیشی و تدوین آیین نامه برای برگزاری هرچه کیفی تر این کرسی ها
- کسب رتبه زیر ده برای اولین بار توسط دانشجویان ایرانی در یونیورسیاد جهانی و مهم تر از همه ایجاد فضای نشاط و امید در دانشگاه ها

* حقوق شهروندی ، کرامت شهروندان ،تقویت نهادهای اجتماعی و مدنی و ارتقای سرمایه اجتماعی دولت
- عملیاتی کردن قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات
- تقویت همگرایی دینی و ملی از طریق برگزاری بیش از 20 جلسه هم اندیشی بین علمای شیعه و سنی و برگزاری جشنواره های قومی در استانهای کشور
- تدوین سند راهبردی درباره ایرانیان مقیم خارج و نیز بانک جامع آماری برای آنها
- دولت و شورای عالی امنیت ملی مصوبات بسیار خوبی برای تسهیل تردد ایرانیان خارج از کشور صادر کرده است.
- با همکاری استانداران محترم ،زمینه حضور 500 نفر ایرانی شاخص مقیم خارج از کشور را در سفرهای استانی با هزینه و انگیزه شخصی خود آنها فراهم آورده ایم.
- برقراری روش مناسب ارتباط مستقیم مردم با رییس جمهور از طریق سامانه 111 به روش عزتمند از آن جمله است.
- صادق بودن با مردم و پرهیز از وعده های غیرقابل عمل و برعکس توجه به وعده های تحقق پذیر ضروری از رویکردهای این دولت بوده است.
- تخصیص 97% از اعتبارات تعهد شده سال 93 و به اتمام رساندن 95% از وعده های داده شده در 4 سال
- تشکیل معاونت حقوق بشر در وزارت دادگستری برای پیگیری و ساماندهی موضوعات حقوق بشری در درون قوه مجریه و هماهنگی آن با قوه قضاییه و حضور قوی تر در مجامع بین المللی
- تشکیل معاونت حقوق مالکیت فکری در وزارت دادگستری به منظور حمایت جدی تر حقوقی از اختراعات، خلاقیت های ذهنی و علمی و مالکیت صنعتی و برندها و علایم تجاری و... و ارتباط فعالتر با مجامع بین المللی در راستای تقویت اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد مقاومتی
- تقویت روابط حقوقی و قضایی با دیگر کشورها بخصوص همسایگان و حمایت از حقوق هموطنان در دیگر کشورها و بازگرداندن بیش از یکصد زندانی ایرانی از دیگر کشورها طی دو ماه گذشته.


*بسترسازی، راهبری و حمایت از شکل گیری و تقویت نهادهای اجتماعی و مدنی
- برگزاری دو همایش ملی وزارت کشور با دبیران کل احزاب و تشکل های سیاسی و نشست
- هم اندیشی مشترک استانداران و فرمانداران با دبیران کل احزاب و تشکل های سیاسی در استانها
- احیای فعالیت قانونی 'خانه احزاب'، تسهیل و کاهش زمان رسیدگی به تقاضاهای مجوز تاسیس و برگزاری مجامع عمومی احزاب و تشکل های سیاسی و صنفی
- پرداخت یارانه احزاب یک میلیارد و 650 میلیون تومان در سال 92 و اختصاص یک میلیارد و 91 میلیون تومان در سال 93
- تهیه پیش نویس لایحه احزاب و لایحه قانون سازمان های مردم نهاد
- برگزاری همایش سازمان های مردم نهاد از سراسر کشور با حضور رییس جمهور محترم در محل وزارت کشور
- افزایش سطح مشارکت اجتماعی نهادهای عمومی و صدور تعداد 3457 مورد مجوز فعالیت سازمانهای مردم نهاد که نسبت به دوره مشابه دولت قبل 70% داشته است.
- ساماندهی و تقویت سمن ها و کانون های فرهنگی و اجتماعی بانوان در سراسر کشور
- راهبری تاسیس 1000 تشکل جدید کارگری و کارفرمایی تا پایان سال 94
- کمک و حمایت از تشکل های کارگری و کارفرمایی از طریق تخصیص 4500 میلیون ریال کمک های بلاعوض
- اصلاح و بازنگری شیوه نامه تأسیس سازمان های مردم نهاد جوانان
- افزایش 150 درصدی سمن های جوانان

* توسعه ورزش همگانی و قهرمانی،ارتقای سلامت جسمی ، روانی و اجتماعی، پیشگیری از آسیب های اجتماعی

ورزش همگانی:
- توجه خاص به ورزش همگانی و تخصیص اعتبارات ویژه که این امر منجر به افزایش 10 درصدی آمار شرکت کنندگان در برنامه های ورزش همگانی شده است.
- حضور موفق در المپیاد جهانی کارگری و یونیورسیاد ورزشی دانشجویان جهان
- انفکاک 12 فدراسیون ورزشی از حوزه قهرمانی به حوزه توسعه ورزش همگانی
- برگزاری 1385 همایش پیاده روی خانوادگی
- تخصیص 19 میلیارد تومان جهت برنامه های همگانی فدراسیون ها، استان ها و...

ورزش قهرمانی و حرفه ای:
- کسب افتخارات توسط تیم های کشتی، تکواندو، والیبال و جانبازان و معلولین و ایجاد نشاط عمومی به ویژه توسط بانوان ورزشکار با حفظ کرامت و ارزش های اسلامی
- قهرمانی تیم ملی کشتی در مسابقات جام جهانی
- قهرمانی تیم ملی تکواندو در مسابقات جام جهانی
- کسب 754 مدال (368 مدال جهانی و 412 مدال آسیایی) توسط ورزشکاران قهرمان
- برگزاری 5183 دوره آموزشی ورزشی، ارتقا، توجیهی و بین المللی
- میزبانی 27 مسابقه بین المللی، آسیایی و جهانی
- ساماندهی و نظارت بر 18 مرکز توسعه ورزش قهرمانی و 28 کانون استعدادیابی

ورزش بانوان:
- تدوین و ابلاغ بخشنامه متناسب سازی محیط های ورزشی برای حفظ کرامت زنان
- کسب 53 مدال طلا، 82 مدال نقره و 82 مدال برنز در رویدادهای بین المللی 1393
- اخذ مجوز پوشش تیم ملی بسکتبال بانوان از فدراسیون آسیایی
- تشکیل کمیته ساماندهی پوشش تیم های ملی جهت مشارکت بیشتر بانوان در رویدادها

زیرساختهای ورزش:
- شناسایی پروژه های قابل فروش با عملکرد بالغ بر 150 میلیارد تومان (نقدی و غیرنقدی)
- افتتاح 311 پروژه عمرانی ملی و استانی با متراژ 697 هزار و 269 متر مربع
- آماده سازی افتتاح 47 پروژه عمرانی توسط شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی
- افتتاح 2 ورزشگاه 15000 نفری و 3 ورزشگاه 5000 نفری
- ایجاد سه میلیون و 587 هزار و 216 متر مربع مساحت فضای ورزشی تا پایان سال جاری


* توسعه آموزش

آموزش و پرورش:
- تهیه نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش که با اجرای آن از امسال آموزش و پرورش بطور هدفمند استانداردهای مطلوب نظام تعلیم و تربیت را دنبال خواهد کرد.
- میزان پوشش تحصیلی در دوره متوسطه 2 از 77.5 درصد به 24، 82 درصد رسیده که این پوشش درخصوص دختران 56، 79 و در بین پسران 15 ، 84 درصد می باشد.
- جذب تعداد 35145 نفر کودکان بازمانده از تحصیل به فضای تعلیم و تربیت در دوره ابتدایی طی سال گذشته
- افزایش نرخ پوشش واقعی دوره ابتدایی از 4، 97 درصد در سال تحصیلی 91-90 به 5 ، 98 درصد در سال تحصیلی 94-93
- میزان پوشش تحصیلی در دوره متوسطه 1 از 90درصد به 03، 94 درصد که این پوشش تحصیلی درخصوص پسران 58 ، 95 درصد و درخصوص دختران به 17 ، 92 درصد می باشد.
- افزایش پوشش تحصیلی پیش دبستانی از 2 ، 38 درصد در سال تحصیلی 93-92 به 4 ، 52 درصد در سال تحصیلی 94-93 با توجه ویژه به مناطق محروم طی سال گذشته
- افزایش دانش آموزان مشغول به تحصیلی در مدارس غیردولتی از 5، 8 درصد به 53 ، 10 درصد که یک توفیق و دستاورد خوب برای دولت است.
- افزایش تعهد خیرین مدرسه ساز برای توسعه و ساخت مدارس به میزان 694میلیارد تومان.
- ساخت 1600 مدرسه و 9000 کلاس درس با زیربنای یک میلیون و 300 هزار مترمربع توسط خیرین مدرسه ساز
- بودجه مصوب آموزش و پرورش در سال 93 نسبت به سال 92 ، به میزان 8، 21 درصد رشد داشت و در سال 94 نسبت به سال 93 این رشد 4 ، 24 درصد می باشد و درصد کل بودجه آموزشی از دولت در سال 92، 8درصد ، در سال 93، 5، 9 درصد و در سال 94 نیز 3، 9 درصد افزایش داشته است
- ایجاد و احداث 650 دارالقرآن
- تجهیز 30درصد از کلاسهای مدارس ابتدایی به کتابخانه های کلاسی
- برگزاری المپیادهای مدرسه ای و ایجاد نشاط و شادی در مدرسه های کشور و مشارکت 45000 مدرسه در المپیادهای درون مدرسه ای و حضور 5/3میلیون نفر دانش آموز
- مصوب نمودن اجرای رتبه بندی معلمان در اسفندماه 93 و اجرای آن در مهرماه سال جاری به منظور افزایش انگیزه های شغلی و ارتقای کیفیت آموزشی
- تحت پوشش بردن 330 هزار کودک افغان

علوم، تحقیقات و فناوری:
- تصویب 54 برنامه درسی جدید و بازنگری 35 رشته قبلی و تشکیل کمیته ویژه جهت بررسی و بازنگری رشته های دایر در دانشگاههای دولتی و غیردولتی و حذف رشته های فاقد مجوز و کیفیت
- تصویب 19 برنامه درسی علوم انسانی جدید و بازنگری 300 برنامه درسی قبلی
- تنظیم برنامه های تجمیع، ادغام و ساماندهی مراکز آموزش عالی غیراستاندارد در راستای ارتقای کیفیت آموزشی و ساماندهی آموزش عالی
- استخدام بیش از دو هزار هیئت علمی در دانشگاههای مختلف
- حضور 13 دانشگاه ایران برای اولین بار در فهرست یک درصد دانشگاههای برتر و تأثیرگذار دنیا (براساس رتبه بندی لایدن)

توسعه علم و فناوری:
- احداث چهار پارک علم و فناوری جدید و ساماندهی 154 قطب علمی
- ایجاد پنج کریدور علم و فناوری اصفهان، مشهد، تبریز، تهران و شیراز جهت فراهم نمودن زیرساخت توسعه اقتصادی
- راه اندازی دوره های پسا دکتری صنعتی و فرصتهای مطالعاتی صنعتی داخلی با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت (100 فرصت)
- تأسیس آزمایشگاه مرکزی مرجع (15 مورد)
- واگذاری امور مربوط به طرح توسعه میادین نفتی به 5 دانشگاه کشور توسط وزارت نفت
- ارایه لایحه برخورد با تخلفات علمی و حقوق مالکیت علمی به دولت جهت تصویب در مجلس و ابلاغ آیین نامه ها و شیوه نامه های برخورد با تخلفات علمی اساتید و دانشجویان به
دانشگاه ها
- صادرات 23 میلیون و 761 هزار دلار محصولات دانش بنیان از طریق پارک های علم و فناوری به خارج از کشور

روابط علمی و فناوری:
- برگزاری اجلاس وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و نوآوری کشورهای غیرمتعهد
- پذیرش دانشجوی خارجی بیش از چهار هزار نفر که از این میان 289 نفر در رشته فارسی اشتغال دارند.
- حضور 32 استاد فارسی در 25 کشور خارجی و فعالیت 42 کرسی زبان فارسی
- اعطای 300 بورس تحصیلی به دانشجویان غیرایرانی برای دانشگاه های داخل
- سفر بیش از پانزده هیئت عالی رتبه علمی به داخل و ملاقات با وزیر محترم
- پذیرش 247 نفر از اساتید دانشگاههای خارجی جهت تدریس، تحقیق و اجرای کارگاههای آموزشی در داخل
- فعال نمودن دفتر یونسکو در پاریس و حضور دبیر کل یونسکو در ایران
- برگزاری نشست 50 رییس دانشگاه منطقه قفقاز در تبریز
- برگزاری نشست 30 رییس دانشگاه از اتحادیه کشورهای حاشیه دریای خزر
- المپیادهای ریاضی، کامپیوتر، فیزیک، شیمی، ارتقای کیفیت المپیادهای علمی و کسب 32 مدال ارزشمند از مسابقات علمی جهان.

* سیاست و امنیت داخلی

می توان گفت بازگشت ثبات، آرامش و امنیت و گسترش نشاط مهم ترین دستاورد دولت یازدهم در عرصه سیاست و امنیت داخلی بوده است. حضور با شکوه مردم در انتخابات ریاست جمهوری 1392 و رأی آنها به گفتمان اعتدال، عرصه را برای آنها که از بی ثباتی و ناآرامی کشور سود می برند تنگ کرده و راه را برای حضور فعال و بانشاط عموم مردم و کنش گران فعال و میانه رو گشوده است. همانطور که اقتصاد را به ثبات و آرامش رساندیم، مصمم هستیم تا به فضای خصومتی که بین نیروهای اجتماعی پدید آمده بود پایان دهیم و ثبات، آرامش و نشاطی که با روی کار آمدن دولت یازدهم در محیط سیاسی بوجود آمده است را حفظ کنیم و گسترش دهیم. بدون تردید دستیابی به یک توفیق مستمر و پایدار در گروی وحدت هرچه بیشتر مردم است ما تلاش می کنیم که با تمرکز بر اشتراکات دامنه واگرائی ها را کم کنیم و الفت و صمیمیت، همکاری و تعاون را گسترش دهیم.
این هدف در سایه پایبندی همه ما به اصول مندرج در قانون اساسی و به ویژه تأمین حقوق اساسی ملت به صورت پایدار تحقق خواهد یافت. همانطور که اقتصاد مردمی می تواند آسیب پذیری اقتصادی را کاهش دهد و اقتصاد کشور را مقاوم سازد، برداشتن موانع حضور پرنشاط مردم در عرصه سیاست می تواند آسیب پذیری کشور را در حوزه سیاست و امنیت داخلی کاهش دهد.
معتقدیم گشایش فضای نقد از مسئولان کشور از الزامات توسعه سیاسی ایران عزیز است. دولت از پیدایش چنین فضایی استقبال می کند. یکی از آرمان های انقلاب اسلامی این بوده که هر کسی که بر کرسی مسئولیت می نشیند در هر مقام و منصبی که هست باید در قبال مسئولیتی که پذیرفته پاسخگو باشد. دولت به سهم خود می کوشد به تحقق این آرمان انقلابی کمک نماید. دولت از نقد استقبال می کند و فضای عمومی کشور را به سمتی هدایت می کند که همه مسئولان کشور ناگزیر از پاسخ گویی به مردم شوند.
ما توانستیم فضای تعامل بین قوا را از وضعیتی که دستاویز دشمنان کشور شده بود و امکان خدمت رسانی به مردم را به شدت کاهش داده بود به جایی برسانیم که قوای سه گانه در چارچوب حدود اختیارات و وظایفشان تعامل گسترده ای را برای رفع موانع و مشکلاتی که بر سر راه پیشرفت کشور و رفاه مردم برقرار نمایند. بسیاری از موفقیت های دولت در سایه همکاری نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و مسئولان محترم قضایی کشور شکل گرفته است.
در پرتوی چنین رویکردی به اداره امور سیاسی و امنیتی کشور بوده که امروز، علی رغم بی ثباتی و ناآرامی گسترده در کشورهای همسایه، آرامش و ثبات مشخصه اصلی ایران شده است.
ما اجازه نداده ایم آشوب ها و افراطی گری هایی که آرامش منطقه را به چالش کشیده است ثبات و امنیت ایران را مخدوش نماید.

* سیاست خارجی

- ارتقای میزان اعتماد عمومی به سیاست خارجی دولت یازدهم و اعتماد به نفس ملی در مواجهه با سخت ترین و پیچیده ترین چالش های بین المللی
- پیشبرد مذاکرات هسته ای و به موازات آن تضعیف پروژه آمریکایی – صهیونیستی امنیتی سازی نقش و جایگاه ایران، افول نسبی سیاست ایران هراسی و تهدید انگاری جمهوری اسلامی ایران و بهبود نسبی تصویر کشورمان نزد افکار عمومی جهانی
- ایجاد شکاف در اجماع بین المللی علیه جمهوری اسلامی ایران، شکست توهم تهدیدآمیز بودن برنامه هسته ای و شناسایی بین المللی آن، تثبیت حق غنی سازی، حفظ تأسیسات هسته ای موجود و عدم توقف در حق تحقیق و توسعه علمی
- تغییر فضای سیاسی بین المللی و منطقه ای به نفع ایران و فراهم شدن زمینه کنشگری مؤثر کشورمان در سطوح بین المللی و منطقه ای
- مورد شناسایی قرار گرفتن قدرت جمهوری اسلامی ایران در تعاملات بین المللی و تقویت این درک که ایران بخشی از راه حل بحران های منطقه ای است
- افزایش چشمگیر فعالیت ها و امور سیاست خارجی و سفرهای متقابل مقامات عالیه و وزرای امور خارجه
- تقویت نقش الهام بخشی ایران از طریق تبیین نگاه مبتنی بر مردم سالاری دینی
- تأثیرگذاری سازنده بر روند تحولات جهانی بویژه در حوزه های مبارزه با تروریزم، خشونت و افراط گرایی و جلوگیری از اشاعه سلاح های کشتار جمعی
- بازسازی روابط با شرکای سنتی در اروپا و آسیا
- دفاع از مسلمانان و ملت های مظلوم بویژه مردم فلسطین و یمن
- تقویت فهم مشترک و اجماع داخلی در حوزه سیاست خارجی از طریق تعامل فعال و مؤثر با نهادها و دستگاه های ذی مدخل در حوزه سیاست خارجی.
سیام ** 1551 **
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها